vrijdag 5 december 2014

Kijk jij driedimensionaal?

"En Jezus riep, en zeide: Die in Mij gelooft, gelooft in Mij niet, maar in Dengene, Die Mij gezonden heeft. En die Mij ziet, die ziet Dengene, Die Mij gezonden heeft."
Johannes 12 : 44-45

Wie naar een schilderij kijkt, kan het mooi vinden qua kleurschakering, compositie of sfeer. Er is maar zelden iemand die puur naar de structuur van het linnen of naar de vorm van de klodders verf kijkt. Dat zou je de eerste dimensie kunnen noemen. Kleur, compositie en sfeer zijn dan de tweede dimensie. Maar je kunt ook zoeken naar de bedoeling van de schilder: wat wilde hij je laten zien? Hoe wilde hij (of zij) dat je keek… Dat is de derde dimensie. De echte kenner zal vooral daarvoor gaan. Zo kan het ook gaan met een muziekstuk of een literair boek.
Nu is het niet mijn bedoeling om Christus als kunst af te schilderen, maar het kijken naar Hem kent ook drie van die dimensies. De vraag is: hoe kijk jij naar Hem? Wat zie jij in Hem?

Je kunt kijken naar Jezus als mens. Dat deden velen in Jezus' tijd ook. Ze zagen hooguit een 'goed mens' in Hem. Zo observeerden mensen als Nicodemus Hem aanvankelijk ook. Totdat ze dieper zagen en iets bijzonders, iets van God, in Hem zagen. Maar Jezus roept hen en ons in de teksten van vandaag op om nóg dieper te zien. "Wie Mij ziet, ziet Mij eigenlijk niet, maar Degene Die Mij heeft gestuurd naar de aarde." Aan het begin van het Evangelie schreef Johannes al: "Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in den schoot des Vaders is, Die heeft Hem ons verklaard." de Heere Jezus kwam niet om Zichzelf te profileren, maar om mensen weer te laten zien hoe – en vooal Wie – Zijn Vader is.

Er is nog iets in onze tekst. In Wie geloof je? Is Jezus het voorwerp van je geloof? Of geloof je vooral in de Heilige Geest. Of richt zich ons geloof op God de Vader? Dat is wat Jezus hier zegt: "Die in Mijn gelooft, gelooft eigenlijk niet in Mij, maar in Mijn Vader, Die Mij naar de aarde heeft gezonden!" Er wordt in onze dagen veel over Jezus gezegd; en dat is zeker niet verkeerd. Er wordt op Hem gewezen; en ook dat is zeker goed. Immers, Hij is het Middel om tot de Vader terug te keren! Maar daarmee is ook duidelijk dat we naar de Vader – en Niemand anders – moeten. Op Hem richt zich het geloof, naar Hem trekt het en voor Hem leven we.

Heb je al eens zo naar de Heere Jezus gekeken? Hij wil niet dat je bij Hem blijft staan (niet in de eerste en niet in de tweede dimensie), maar dat je dieper en verder komt en ziet Wie er achter Hem staat en om Wie het gaat: Zijn Vader! Dan kijk je werkelijk driedimensionaal…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten