zaterdag 6 december 2014

Een opdracht over licht en duisternis

"Ik ben een Licht, in de wereld gekomen, opdat een iegelijk, die in Mij gelooft, in de duisternis niet blijve."
Johannes 12 : 46

Aan het einde van deze eerste Adventsweek een min-of-meer adventstekst. Enkele jaren geleden hoorde ik een adventspreek over de tekst uit Mattheüs 10 vers 34: "Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard." Kandidaat A.A. Teeuw vroeg aan de gemeente: Wat verwacht je van kerst? Hij had een blad van de EO of de HGJB in de bus gekregen en tegelijkertijd een totaal ander blad (naar ik meen de Wekker van de CGK). Beide uitgaven handelden over advent en kerst. Maar hoe totaal verschillend was hun invalshoek. De tekst uit Mattheüs 10 is een ogen-uitwrijvende tekst. Wat lees ik daar? Is Jezus niet gekomen om vrede op de aarde te brengen? Wat het Ere zij God dan een fake-liedje van de engelen? Zeker wel, maar de uitwerking – wanneer je Jezus werkelijk leert kennen en Hem gaat volgen – is dat je zult merken dat het volgen van Hem geen vrede op de aarde met zich meebrengt. Het zal haat oproepen en verdeeldheid. Dat is niet wat Jezus beoogt, maar dat is wat satan zal laten merken, als je hem verlaat en Christus volgt!

De tekst van vanavond is ook zo'n merkwaardige tekst. Niet omdat er iets vreemds in staat; niet omdat je hem wel drie keer moet lezen om hem uiteindelijk te snappen. Maar om het simpele feit dat naar mijn gevoel deze tekst door veel mensen uit de Bijbel is gescheurd. Wat was het doel van Jezus komst? Vrede? Lievigheid? Sfeer? Dat alles uiteindelijk goed komt? Of – en dat hoor je vooral in ultrarechts kringen – om de uitverkorenen te merken, ze eruit te pikken en de rest verloren te laten liggen. Dan is het maar een mazzeltje dat je behouden wordt. Het is voluit Christus' werk, nietwaar? Nou zeker, rechtse broeder en zuster! Zeker! Wat is het toch een voluit Christuswerk! Jullie hebben het een stuk beter begrepen dan de zoetsappige vrolijke christenen die nauwelijks lijken te beseffen dat we van nature verloren liggen onder de vloek der wet. Waar hoor je dat nog?

Maar voor ik me teveel laat meeslepen door de aversie tegen theologische misstappen links en rechts van de Koninklijke weg, kijk ik toch met je naar de tekst: wat staat er dan wel? Jezus kwam wel degelijk met een missie: om mensen niet in het duister te laten! Dat vertelt twee dingen. Allereerst dat wij behoren tot het volk, waarover de adventsprofetie van Jesaja luidt: het volk dat in duisternis wandelt (of zit) zal een groot Licht zien! Jesaja herhaalt dit in vers 1 van Hoofdstuk 9: "…degenen, die wonen in het land van de schaduw des doods, over dezelve zal een licht schijnen." Zoals hij dat wel vaker op een poëtische manier vertelt. Onze stand van zaken sinds onze geboorte is: duisternis. Als daar geen verandering in komt, zijn we reddeloos verloren! Op de enkel uitzondering na, die al in de moederschoot door de HEERE is gered en de vele vroeggeboren kinderen van gelovige ouders!
Die duisternis kozen we welbewust in Genesis 3. Als je op dit moment de bijbelstudie wegklikt, omdat dat je niet welgevallig is, doorzie je je situatie dus niet werkelijk!
Maar het is niet onze roeping om dat als enige te prediken. Dat is de situatie, waarin reeds in dat zelfde derde hoofdstuk van Genesis door God Zelf een komma werd gezet, waar wij een punt dachten te zetten, door als God te willen wezen.
En dat komt Jezus nu verwezenlijken: "Ik ben in de wereld gekomen met een doel: dat elk mens dat in Mij gelooft NIET in de duisternis BLIJFT!" Jezus zegt in dit vers nog niet wat die geredde mensen WEL zal gebeuren; enkel wat ze NIET zullen zijn: duisternis. En waardoor wordt duister opgelost? Door licht. Heel simpel. Daarom is Jezus – om het ons begrijpelijk te maken – 'een Licht'. Niet een willekeurig licht, maar een licht dat ook daadwerkelijk aan de definitie 'licht' voldoet: tegenhanger van alles wat behoort bij duisternis. 

Mijn opdracht aan jou: wat is de concrete definitie van duisternis? En wat is de concrete opsomming van zaken die behoren bij geestelijke duisternis en het koninkrijk van satan dat ook wel het rijk van de duisternis wordt genoemd. Schrijf dat allemaal links onder elkaar op een velletje papier. En schrijf vervolgens bij al die zaken het tegenovergestelde. Dan heb je volgens mij een aardige beschrijving van Jezus rijk. Denk over al die zaken na. Lokken ze je aan? En als je ze kent, dank God voor Zijn onuitsprekelijke genade, dat Hij Jezus zond als een Licht… opdat ook jij niet in de duisternis zou blijven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten