"Jezus dan wandelde niet meer vrijelijk onder de Joden…"
Johannes 11 : 54a
Jezus dan… Nergens lezen we dat de Heere Jezus bij die vergadering van het Sanhedrin was. Tóch is het besluit om Hem te doden, de reden waarom Jezus Zich terugtrekt. Hij is immers God en wist hun overdenkingen.
Nog altijd kom je mensen, jong en oud, tegen die leven alsof er geen God is; óf die wel geloven dat Hij er is, maar niet signaleert dat zij zondigen. Ben jij er ook zo een?
Jezus was volledig op de hoogte. Maar… als Hij God was, waarom vlucht Hij dan? Waarom trekt Hij Zich terug, zodat de Joden Hem niet kunnen pakken? Nou, het is maar de vraag of Hij Zich zo gedraagt en Zich verbergt dat de Joden Hem niet meer zien. Er staat namelijk niet dat Hij Zich verborg voor de Joden, maar dat niet meer vrij onder de Joden wandelde.
Dat woord 'vrijelijk' kwamen we eerder in dit hoofdstuk ook al tegen. In vers 14 hoorden we Jezus vrijuit zeggen dat Lazarus was gestorven. Zonder verhulling.
Dat woord kan ook betekenen: blij vertrouwen, goede moed, vrijpostigheid of verzekerdheid. Die betekenis zal het niet nier hebben, maar ik kom op die betekenis zo nog terug.
Verder betekent dat woord: 'openlijk', 'zonder dubbelzinnigheid' of 'zonder het gebruik van beelden en vergelijkingen'. Daar wilde ik de vinger bij leggen. Natuurlijk staat er verderop in de tekst dat Hij naar het land van Efraïm trekt (dus weg uit Judea). Maar wat gebeurt er precies en wat heeft dat voor impact op Zijn missie in deze wereld?
Als de Heere Jezus stuit op het ongeloof van de Joden, dan veranderen Zijn preken in gelijkenissen. In Lukas 8 vertelt Jezus tegen Zijn discipelen: "U is het gegeven, de verborgenheden van het Koninkrijk Gods te verstaan; maar tot de anderen spreek Ik in gelijkenissen, opdat zij ziende niet zien, en horende niet verstaan". Uit de tekstvergelijkingen blijkt dat Hij met deze woorden bedoelt: Degenen die zich niet als Mijn schapen willen gedragen, zullen wel een verhaal horen, maar de betekenis niet meer snappen. Dat is een ernstige werkelijkheid. Dan wordt er wel gepreekt, maar het raakt je niet meer. Je krijgt aversie tegen het Woord en laat het dicht. Je irriteert je aan God en Zijn weg met jou, en daardoor wordt alles nóg troebeler. De afstand verdubbelt zich elke keer als je je aan het Woord stoot. Een heel enge werkelijkheid.
Jezus wandelde niet meer vrij onder de Joden. Jezus hulde Zich slechts in ondoorzichtigheid. Men hoorde Hem misschien nog wel, maar begreep Hem niet; had zo zijn eigen gedachten over Hem. En vreemd… die geïrriteerde, geërgerde houding leek te worden bevestigd, keer op keer. Héél eng.
Herken je dat? Dan zul je namelijk ook ontdekken dat je niet meer met de Hebreeënbriefschrijver "met vrijmoedigheid kunt toegaan tot de troon der genade". Daar heb je datzelfde woord, maar dan in de betekenis van dat al eerder genoemde 'blij vertrouwen', die 'goede moed', die 'vrijpostigheid' of die 'verzekerdheid'.
Als Jezus Zich niet meer 'vrijelijk' aan je vertoont, wordt het guur in je leven. Alle vertrouwen ebt weg. Er is geen vrijmoedigheid meer om te bidden. Er is geen blij vertrouwen meer (omdat de Vader-kind-relatie is verstoord). En… er is geen verzekerdheid meer. Het geloofsleven krijgt een Antarctisch klimaat. Of moet ik zeggen 'een woestijn-klimaat'? David weent: "mijn beenderen werden verouderd … mijn sap werd veranderd in zomerdroogten". Er is maar één oplossing, zegt David in diezelfde Psalm 32: "Mijn zonde maakte ik U bekend, en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet.
Ik zeide: Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den HEERE."
Dan zal het er weer van komen: "Verblijdt u in den HEERE, en verheugt u, gij rechtvaardigen! en zingt vrolijk, alle gij oprechten van harte!"
Geen opmerkingen:
Een reactie posten