Johannes 11 : 49-50
Kajafas… in Lukas 3 komen we hem al tegen, samen met Annas, zijn schoonvader. In de Kanttekeningen lezen we wat over deze verwarrende situatie, immers, er mocht toch maar één hogepriester zijn?
Annas was de schoonvader van Kajafas, Joh. 18:13, en zij worden hier als twee hogepriesters gesteld, òf omdat de hogepriesters altijd een plaatsvervanger hadden, die, als zij onrein of ziek waren, hunne plaats bewaarde; zie Num. 4:32; 1 Kon. 4:4; 2 Kon. 23:4, en 2 Kon. 25:18; òf omdat zij toen ten tijde de ene het ene jaar en de andere het andere jaar het hogepriesterambt bedienden. Zie Joh. 11:49,51, en Hand. 4:6, alzo de opvolging van de rechte hogepriesters, van Aäron afkomstig, in verwarring was gekomen, en dat ambt nu ene weldaad of gift der Romeinen was geworden.
En ook in de Kanttekeningen bij onze dagtekst staat zoiets:
Het hogepriesterambt werd toen door de Romeinen vergeven voor zekeren tijd, somwijlen ook van jaar tot jaar, Luk. 3:2; Hand. 4:6, tegen de ordinantie Gods. Zie Num. 35:28; Joz. 20:6; Hebr. 7:23.
Als je op http://nl.wikipedia.org/wiki/Kajafas over Kajafas leest, dan zie je dat het ambt is uitgehold en de hogepriester vooral een politieke rol speelde. Hij genoot aanzien, maar had ook zeker macht (denk aan zijn invloed op Pontius Pilatus!)
Het is deze invloedrijkste man onder het Joodse volk (met achter hem zijn schoonvader Annas!) die het Sanhedrin gaat toespreken met scherpe woorden. "Gij verstaat niets! En gij overlegt niet…!" Niets is heel definitief: in het engels zie je de vertalingen variëren van "jullie weten niet waar je over praat" tot "jullie weten/begrijpen er niets van". Kajafas lijkt de bezadigde en observerende wijze man. Maar vóór dat je sympatie voor hem zou krijgen, moeten we scherper zien! Het vervolg van zijn woorden "Jullie overleggen niet met elkaar…" geeft aan dat er een wanordelijke discussie gaande is, die zich los van Kajafas lijkt af te spelen. Hij is de leiding een beetje kwijt; en met deze woorden roept hij allen tot de orde. Dat is op zich een goede zaak, want wanordelijke vergaderingen en bijeenkomsten die opeens een wending krijgt als zomaar iemand wat roept, kunnen grote schade veroorzaken!
Deze wijze woorden komen weliswaar uit Kajafas' mond, maar er zit Iemand achter deze woorden. Niet Annas, maar – zo zal uit het vervolg blijken – de Geest der profetie. Daar kom ik een volgende keer op terug, maar het is goed dit nú reeds in je achterhoofd te houden!
Want, laten we eens letten op wát Kajafas zegt. Is het een snelle, scherpe conclusie? Zijn woorden lijken te vertellen: "Ruim deze Ene uit de weg, opdat niet het hele volk ten gronde gaat". Met het liquideren van deze ene Mens kan het Sanhedrin zowel het volk, maar meer nog hun positie, veiligstellen. Is dat geen bijzonder eenvoudig en doeltreffend plan? En laten we eerlijk zijn: hun positie heeft de prioriteit boven het volk; maar zonder volk en bewonderaars heb je geen positie!
Maar ten diepste is de boodschap in die woorden anders! Want de Heilige Geest laat hier de 'stenen spreken'. Zoals die slavin in Handelingen 16 Paulus en Silas achternaliep en riep: "Deze mensen zijn dienstknechten Gods des Allerhoogsten, die ons den weg der zaligheid verkondigen". Dat wat aanvankelijk nog schaper bedoeld was wordt omgezet tot een rijk getuigenis: "…die ons de weg der zaligheid verkondigen!" Zo is het ook met Kajafas. Zonder dat hij het beseft evangeliseert Hij en spreekt hij een enorm diepe waarheid: "Het is ons nut dat één Mens voor het volk sterft, zodat het hele volk niet verloren gaat!" Dat was het doel van Christus' komst en dát was de liefde van God de Vader daarachter: Hij zond Zijn Zoon opdat een ieder die gelooft in Hem niet verloren gaat!
Hoe zou dat bij Nicodémus in de oren hebben geklonken? Hier moet zijn hart toch zijn opgesprongen? Of wat dacht je van Jozef van Arimathea? Ook hij zal bij deze bijeenkomst zijn geweest. Of… zullen ze die waarheid achter Kajafas' woorden niet gevat hebben?
Wat is het rijk als je mensen in je omgeving hebt die de dingen rustig voor je op een rijtje zetten. Het kan je innerlijk tot rust brengen en soms geeft het ook zicht op een oplossing. Soms is de oplossing van een probleem heel eenvoudig. Maar vaak juist niet. Gezegend ben je als je wijze en bezadigde ouders of een verstandige man of vrouw hebt! Wat is het vooral belangrijk dat ze dat in biddend opzicht doen, wetend dat zij die wijsheid niet zelf aan boord hebben, maar dat de HEERE hen die geeft. Misschien ben jij zelf wel zo'n persoon voor een ander… Rijk, als je zo dienstbaar mag zijn in Gods Koninkrijk; misschien wel gewoon tijdens je dagelijks werk!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten