Het priesterschap wordt dus veranderd. Dat betekent dat ook de wet wordt veranderd.
Hebreeën 7 : 12
Met deze tekst kom ik bij iets in het Evangelie, dat maar weinig wordt benoemd. De afgelopen twee jaar heb ik veel teksten overdacht, veel Kanttekeningen naast de Bijbel gelezen, die iets zeggen over wat er veranderde met de komst van Jezus Christus: het nieuwe normaal voor christenen.
Waar kijken we naar, als we de dagtekst lezen? Dit vertellen de Kanttekeningen bij vers 12 (HSV): “Als het priesterschap verandert, vindt er immers ook noodzakelijkerwijs een verandering van de wet plaats”: “Sommigen zeggen dat die verandering alleen de wet van priesterschap betreft, binnen de stam van Levi, met betrekking tot de ceremoniën, zoals bij het vorige vers staat aangetekend. Anderen laten dit gelden voor de hele wet van Mozes, omdat het Levitische priesterschap en zijn dienst, met de gehele wet zo door Gods ordening aan elkaar was verbonden – en het ene met het andere dusdanig is verwikkeld – dat het ene niet zonder het andere kon worden veranderd; daar dit priesterschap van Levi of Aäron een groot deel van die wet betrof, zoals in bijna al de inzettingen van de wet is te zien. En dat lijken de volgende verzen 18 en 19 ook te bevestigen!”
We gaan de volgende keer naar die verzen kijken maar voor nu stellen we vast dat er iets ingrijpends is veranderd door de komst van Jezus Christus. Terecht vroeg Paulus ook in het vorige vers: “Waarom moest er een andere Priester komen als het priesterschap van Levi al volkomen was?” Het volk had immers onder Levi de wet ontvangen? Dat was toch genoeg? Paulus spreekt daarbij zelfs van ‘volkomenheid’ door de bediening van Levi, volgens de wet. Graag geef ik die tekst in de Basisbijbel-versie weer: “Als de mensen door het priesterschap van de stam van Levi (dus door de wet van Mozes) volmaakt konden worden, waarom moest er dan nog een andere priester komen?”
En waarom moest dat niet een priester naar de ordening van Aäron zijn, maar van Melchizédek? Dit lijkt een interessant debat voor theologen, maar van deze visie op het Nieuwe Testament hang veel af! Daarom ga ik er dieper op in. Ja, Jezus kwam niet om de wet af te schaffen, alsof er geen eis van God meer bestond. Nee, Hij kwam om deze wet te vervullen. Echter, daarmee bleef niet alles bij het oude. Wij worden niet meer zalig door het houden van de geboden van God. Wij moeten wandelen door de Geest, Christus volgen en Hem alleen aanbidden.
Wij ontvangen daarom ook geen vreugde van het houden van de wet! Nee, wij ontvangen vreugde in het liefhebben van onze hemelse Vader en van Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon. In Hem is al ons (evenals dat voor de engelen geldt) geluk geconcentreerd: het eeuwige leven met Hem. Les 4.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten