woensdag 6 januari 2021

Is de wet afgeschaft?

Maar die wet werd afgedankt, omdat hij niet werkte en dus nutteloos was.
Hebreeën 7 : 18
 

Paulus neemt hier woorden in de mond die ik maar weinig hoor in de reformatorische kerken! Maar misschien dat de Basisbijbel het te eigentijds vertaald heeft. Dus ik ga er eerst de Statenvertaling en de Kanttekeningen bij pakken. Lees maar mee.

“Want de vernietiging van het voorgaande gebod geschiedt om deszelfs zwakheids en onprofijtelijkheids wil…” Er is dus met de komst van Christus niet alleen een verandering, maar zelfs een vernietiging in werking getreden. Dat woord ‘vernietiging’ kun je ook vertalen met het in onze refo-oren verdacht klinkende woord ‘afschaffing’ volgens de Kanttekeningen (!).

Maar Jezus kwam toch niet om de wet af te schaffen? Nou, het is maar hoe je dit leest. Misschien moeten we onze theologische visies en dogma's nodig eens wat bijstellen!

Bij dat ‘zwakheid en onprofijtelijkheid’ staat uitgelegd dat de wet ontoereikend is gebleken “om daardoor naar den geest gereinigd te worden, gelijk de Joden in het gebruik van dien hun heiligheid en ­volmaaktheid zochten”.

En dan voegen de Kanttekenaars er iets bij dat vanaf veel preekstoelen vaak verkeerd uitgelegd wordt: “hoewel deze ceremoniën den rechten Israëlieten dienden om daardoor tot Christus en Zijn heiligmaking gebracht te worden, hetwelk een grote nuttigheid was, maar met de komst van Christus eindigde.” Want zijn enkel de ceremoniën met Christus' komst geëindigd?

De Kanttekeningen corrigeren een verkeerde interpretatie van deze materie bij vers 19 waar wordt gesproken over de ‘aanleiding tot een betere hoop’: “Of: invoering van een betere hoop, namelijk volmaakt alle dingen, waardoor de kracht van het nieuwe verbond en van het Priesterdom van Christus wordt verstaan, hetwelk een betere hoop genaamd wordt, omdat het de ware heiligmaking in ons krachtiglijk teweegbrengt. Anderen zetten het over: maar was een aanleiding tot een betere hoop, namelijk de wet zelve, die daarom ook een leidsman tot Christus genaamd wordt, Gal. 3:24. Doch de eigen betekenis van het Griekse woord epeisagoge vereist meer den eersten zin, alzo het medebrengt een invoering of aanleiding van enige zaak boven iets dat tevoren was.”

Je zou kunnen zeggen dat de wet door iets nieuws is vervangen. Ik noem dat in deze overdenkingen ‘Het nieuwe normaal voor Christenen’. Dat ‘iets’ geeft ons écht toegang tot God. En wat bij God in de buurt komt moet volmaakt zijn. Als ik daar kom, ziet Hij Zijn Zoon in mij. Mijn brave wetsbetrachting of nauw­gezetheid staan de genade alleen maar in de weg! Dan zou ik nog zelf die toegang creëren. Les 5.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten