Maar Melchizédek was geen priester uit de stam van Levi (want hij leefde lang vóór Levi). Toch kreeg hij van Abraham tienden. En hij zegende Abraham, aan wie God zijn beloften had gedaan. Het is logisch dat iemand alleen gezegend kan worden door iemand die belangrijker is dan hijzelf. Dus Melchizédek was belangrijker dan Abraham.
Hebreeën 7 : 6-7
Eigenlijk moet je de redeneertrant van Paulus een beetje snappen en op dingen letten die hij nóg niet noemt. Bij de bovenstaande tekst moet je bedenken dat Paulus in zijn wetsgeleerde/theologische manier van debatteren opbouwt naar een ander punt dat hij hier nog niet benoemt. Eerst wil hij laten zien dat Melchizédek boven aartsvader Abraham stond, tegen wie een Jood hoog opkeek. Maar dat doet hij om straks Jezus boven Melchizédek te plaatsen en dus vér boven Abraham uit!
Dat het afstammen van Abraham voor de Jood een van de belangrijkste geloofsfeiten is, blijkt in de discussie die Jezus met de Joden heeft in Johannes 8: “U bent toch niet bijzonderder dan onze voorvader Abraham? En hij is gewoon gestorven! De profeten zijn óók gestorven! Wie denkt U wel dat U bent?”
Die discussie ging over het feit dat Jezus het eeuwige leven geeft aan allen die in Hem geloven. Direct wordt Abraham als doorslaggevend bewijs opgevoerd. “Bent u meerder dan Abraham…” Het lijkt wel of Paulus aanhaakt bij díe uitspraak. Zou hij er toen hebben bijgestaan, tijdens die discussie?
Een priester had een zeker aanzien, status. En die status hing aan de stam van Levi. De mensen met de achternaam Cohen, Kahn of Duhen kennen vandaag de dag nog die trots van het afstammen van Levi. Hen wacht, volgens de traditie, een bijzondere taak wanneer de nieuwe, derde tempel er eindelijk zal staan: zij zullen de offerdienst dan doorstarten.
Echter, Melchizédek kon niet zeggen dat hij uit Levi stamde… Sterker nog: hij stond tegenover de opa van Levi; die hele Levi moest nog geboren worden! Nou, daar gaat Paulus straks nog op door.
Abraham liep met een unieke belofte van God op zak. Die kon ergens prat op gaan. Echter die belofte maakte Abraham niet meerder dan Melchizédek. En misschien dat juist de Joden met die redenering wel eens heel veel moeite konden hebben.
Als Paulus dan hier eindigt met ‘dus Melchizédek was belangrijker van Abraham’, dan halen wij daar misschien wel onze schouders op en mompelen “nou en?”, maar de Joden zitten op het puntje van hun stoel: “Ja… en waar gaat dit heen?”
Paulus verdedigt hier – tegenover de Joden – de status van Jezus als Middelaar en Messias. Hij geeft hoog op van Zijn Heere en Heiland. Om dát te kunnen moet je 'vaste spijze' aankunnen en niet nog leven op 'melk'. Denk daar maar eens over na. Les 2.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten