woensdag 20 augustus 2014

Hogepriester vs Hogepriester

"En dit zeide hij niet uit zichzelven; maar, zijnde hogepriester deszelven jaars, profeteerde hij, dat Jezus sterven zou voor het volk; en niet alleen voor dat volk, maar opdat Hij ook de kinderen Gods, die verstrooid waren, tot een zou vergaderen."
Johannes 11 : 51-52


Precies! Het waren niet Kajafas' eigen woorden! Hij profeteerde (zonder het zelf door te hebben) "zijnde hogepriester deszelven jaars". Blijkbaar ligt er een link tussen het profeteren en het hogepriesterschap. Ik heb niet zo direct kunnen vinden wát die link dan precies inhoudt, dan alleen dat prof. K. Schilder er ergens op wees dat dit te maken had met een greep naar de macht door de drie ambten te combineren: koninklijk, priesterlijk en profetisch. Iemand die profeteert, creëert een soort ontzag bij zijn hoorders en dus oefent hij macht uit. Je ziet dat bij Saul, die profeteerde, gezalfd werd tot koning en later ook voor priester wilde spelen toen hij niet wilde wachten op Samuël tijdens het offerfeest.

Wat betreft het profeteren tegen wil en dank, daarvan is ook iemand als Bileam een voorbeeld. Hij wilde wel profeteren, maar niet die woorden, die God hem gaf te spreken. In het geval van Kajafas líjkt het anders te gaan: immers we lezen niet dat er andere woorden uit zijn mond komen, dan hij zich had voorgenomen. Echter, als we zien op de intentie en de bedoeling van wat hij zei, dan zien we dat Kajafas een duivelse bedoeling had met zijn woorden, terwijl God de Vader die woorden letterlijk in vervulling gaat laten brengen met een hemelse en zalige bedoeling!

Terug naar de link tussen hogepriester en profeet. Er is wel een lijn die ik zie. Enige tijd na deze geschiedenis zal Kajafas' profetie in vervulling gaan. Nota bene Kajafas – hij scheurt zelfs zijn hogepriesterlijk gewaad – is daar als hogepriester aanwezig in de raadszaal als Jezus terecht staat.
Normaliter nam de hogepriester op grote verzoendag het bloed van het lam en nam dat mee het Heilige der Heilige in. Hij deed verzoening voor zichzelf én voor het volk! Echter… hier vergist Kajafas zich. Hij meent de zondebok weg te zenden tot vernietiging, maar hij werkt mee aan het feit dat het bloed van Jezus Christus – dé Hogepriester Die tevens hét Offerlam is – komt waar het zijn moet: in het hemelse Heiligdom. In Johannes 18 zien we – Johannes herinnert daar nog aan Kajafas' woorden uit Johannes 11 – Kajafas de rechtzaak leiden en het moet allemaal één kant op: de dood in met Hem, want het is beter dat Hij sterft, dan dat het volk ten gronde gaat!

Dat volk, waar Kajafas over sprak en waartoe hijzelf behoorde, moest weer in het reine komen met de God van het verbond. Juist daarvoor kwam Jezus. En zelfs Pinksteren klinkt er al in door: "…maar opdat Hij ook de kinderen Gods, die verstrooid waren, tot een zou vergaderen." Het gaat hier niet om de verstrooide Joden, maar om de heidenen: jij en ik!
Is deze Hogepriester ook jouw Herder? Want Hij werkt 24/7 aan Zijn nieuwe toekomst. Geen doorstart en renovatie van een oude situatie, maar een totale vernieuwing! Wat kun je daar vaak hartelijk naar verlangen! De realisatie van die toekomst wacht nog op iets: "Ik heb nog andere schapen, die van dezen stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen; en het zal worden een kudde, en een Herder" (Johannes 10 : 16). Uiteindelijk wacht het nog op die laatste, die moet worden toegebracht. Ben jij dat soms? Of je collega, vriend of buurman?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten