zondag 7 september 2014

Wat mag Jezus jou kosten?

"Laat af van haar; zij heeft dit bewaard tegen den dag Mijner begrafenis."
Johannes 12 : 7b

Dat Griekse woord voor 'aflaten' waar onze tekst mee begint, komt vooral in de vier evangeliën voor. Slechts 15 keer in het overige van het Nieuwe Testament, maar wel meer dan 140 keer in de vier evangeliën. Je komt het tegen in heel uiteenlopende betekenissen.
Zo zien we de geroepen discipelen hun netten verlaten en Jezus volgen.
We horen Jezus vertellen dat Zijn Vader Hem niet alleen gelaten heeft tijdens Zijn rondwandeling op aarde.
We horen in het verhaal van Jezus over de splinter en de balk die man zeggen: Laat toe dat ik de splinter uit uw oog haal.
Of dat 'harde' antwoord van Jezus: Laat de doden hun doden begraven.
En bij de doop in de Jordaan zegt Jezus tegen Johannes: Laat af want alzo betaamt ons alle gerechtigheid te vervullen.
Maar het meest werd ik getroffen dat dit woord ook voorkomt als kwijtschelden en vergeven van zonden. Juist daar staan de evangeliën bol van. Daarom kom je dit Griekse woord juist dáár zoveel tegen. Het is Jezus Zelf Die ons dit woord leert spellen als Hij ons voorbidt: "En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren. Misschien dat hieruit het woord aflaathandel uit Luthers tijd afkomstig is.

Laat haar met rust, betekenen die eerste woorden in onze tekst. Maar je zou ze ook kunnen interpreteren – in het licht van de overdenking van gisteren – als: het zij haar vergeven deze verkwisting, want…
In een ander Evangelie staat dat Jezus het een goed werk vond, gedaan aan Hem. Johannes citeert een ander aspect van Jezus' woorden: ze heeft deze zalfolie bewaard voor Mijn begrafenis. Dat klinkt ons wel mooi en liefdevol in de oren, maar is dit het werkelijke motief van Maria zelf geweest? Ze heeft nota bene net een begrafenis achter de rug – van Lazarus – waarbij ze eveneens een kapitaal moet zijn kwijt geweest aan balsem en zalf. Laten we eens beter naar Jezus woorden kijken.

Markus en Johannes gebruiken dit woord voor begrafenis, terwijl Mattheüs een totaal ander woord gebruikt. Ik weet niet of daar nog een betekenis achter zit. Maar het gaat mij vooral over de vraag of dit argument voor het gebruik van deze zalf met juist dít doel bij Maria vandaan kwam of dat Jezus er die betekenis aan hecht. Ik denk namelijk het laatste. Kohlbrugge zegt er het volgende over: "Daar men nu ook gewoon was, de doden te balsemen met zalf van grote waarde, laat Hij hen (de discipelen) gevoelen, dat als zij het geen verlies zouden geacht hebben, wanneer zulk een waarde aan een dode was besteed geworden, zij het ook geen verlies moesten rekenen, dat zulks aan Hem was geschied, omdat Hij de dood nabij was, en dat Hij het daarom zó opnam, als had Maria het tot een voorbereiding van Zijn begrafenis gedaan; meer kon een mens aan Hem niet ten koste leggen." 
Jezus gebruikt Maria's liefdesdaad dus om Zijn dood opnieuw aan te kondigen. En de enige dit dit heeft begrepen was Judas. Daarom zien we hem kort hierna naar de overpriesters gaan om zich van Jezus te ontdoen. Hij wil niet langer horen bij een stervende Meester. Maria daarentegen juist wel. De liefde die God in haar hart heeft gelegd gaat over dood en graf heen!

Hoe diep gaat jouw liefde tot Jezus? Wat mag Hij je kosten? Je rijkdom? Je carrière? Je onbezorgde leventje? Ja, je leven zelf? Talloze christenen in deze wereld betalen een vermogen om Jezus trouw te blijven. In gebieden waar de Islamitische Staat is opgericht. In landen als Korea, waar weer een geheel ander totalitair regiem heerst. 
Zover is het nóg niet in Nederland (maar voor Holland?). Maar denk je dat het in ons land geen offers kost om Jezus te volgen? Onze maatschappij is vergeven van materialisme, van 24/7 arbeiden voor inkomen, macht en status. In Nederland wordt je heus niet voor vol aangezien, als je met Jezus wandelt! Hier moeten we anderen vooral vrij laten om te doen wat ze willen. Op seksueel gebied mag je niet zeggen dat wisselende relaties, homofilie en abortus zonden zijn. Anders word je beboet, of in ieder geval ter verantwoording geroepen. Aan democratische vrijheid hangt voor echte christenen een prijskaartje dat vaak hoger ligt dan de prijs die Maria voor de nardus betaalde. 
Wil jij Jezus wel zó volgen? Ja? Weet dan dat Hij het ook voor je opneemt, net als bij Maria. En… dat Hij eenmaal de deur van het Vaderhuis voor je zal openhouden, terwijl Hij die voor je 'vervolgers' gesloten houdt. Want: "Een iegelijk dan, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is. Maar zo wie Mij verloochend zal hebben voor de mensen, dien zal Ik ook verloochenen voor Mijn Vader, Die in de hemelen is." (Mattheüs 10 : 32-33)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten