zaterdag 27 februari 2021

Goochelen met taal in een bloedserieuze tekst


Zo is ook Christus éénmaal gestorven. Hij heeft Zichzelf éénmaal geofferd om de straf voor de ongehoorzaamheid van de mensen op Zich te nemen. Als Hij voor de tweede keer komt, komt Hij niet meer om Zichzelf voor onze ongehoorzaamheid te offeren. Dan komt Hij om de mensen die op Hem vertrouwen voor hun redding, helemaal te bevrijden.
Hebreeën 9 : 28


Ik moest even lachen toen ik vers 25-28 las. Het lijkt wel of Paulus een soort goochelspelletje doet met taal. Het woord eenmaal gebruikt hij in twee betekenissen: ‘een keer’ en ‘één keer’. Ik vraag me wel af hoe hij dat dan in het hebreeuws heeft gedaan, want daar zit dit ‘taalgrapje’ niet in, vermoed ik.

Overigens wist ik niet dat deze veel aangehaalde tekst enkel hier in Hebreeën 9 stond! Die wordt altijd geciteerd in de context van “we moeten eens sterven en dan verantwoording afleggen van onze daden”.

In al deze verzen in Hebreeën 9 staat telkens wél hetzelfde woord: hapax. Dat betekent: eenmaal, eens, eens en voor altijd… Dus eigenlijk éénmalig. Maar zo bedoelen wij die tekst niet, als we die citeren!

In Romeinen 6 : 10 staat hetzelfde woord met een piepklein woordje eraanvast: “Want dat Hij gestorven is, dat is Hij der zonde eenmaal gestorven; en dat Hij leeft, dat leeft Hij Gode”; daar staat ep(i)hapax (voor één keer, op eenmaal, eens en voor altijd).

Terug naar die geciteerde tekst: het is de mens gezet eenmaal te sterven… wij sterven dus slechts één keer… geen reïncarnatie dus!

Daar tegenover staat dan die hogepriester die “elk jaar weer opnieuw het heiligdom moest binnengaan met dierenbloed. Maar Jezus kwam niet om Zichzelf vaak te offeren. Want dan zou Hij heel vaak hebben moeten lijden sinds de aarde is gemaakt. Maar nu, aan het eind van de tijd, is Hij éénmaal gekomen om door Zijn offer alle ongehoorzaamheid van ons weg te nemen.”

En die ene keer was ook volledig genoeg om alle zonden te kunnen verzoenen. Denk je daarom nu eens het gewicht, de intensieve waarde, van Zijn offer in! Weergaloos groots. Dat gaat ons bevattingsvermogen vér te boven.

En tenslotte die troostrijke woorden in vers 27: “Als Hij voor de tweede keer komt, komt Hij niet meer om Zichzelf voor onze ongehoorzaamheid te offeren. Dan komt Hij om de mensen die op Hem vertrouwen voor hun redding, helemaal te bevrijden.” Er komt geen tweede kans meer en dat hoeft ook niet.

Hij komt, niet alleen om “de aard’ te richten”, maar ook om de Zijnen te verlossen/bevrijden. De SV is nog ietsje specifieker: “Christus zal ten anderen male zonder zonde gezien worden…” Dan zullen wij allemaal, ook de ongelovigen, volmondig bekennen dat Hij werkelijk zonder zonde was en is. Wat een dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten