zaterdag 1 augustus 2015

Een rocknummer dat erin hakte

Lamech en zijn twee vrouwen, William Blake, 1795

 En Lamech zeide tot zijn vrouwen Ada en Zilla: Hoort mijn stem, gij vrouwen van Lamech!
neemt ter ore mijn rede! Voorwaar, ik sloeg wel een man dood, om mijn wonde,
en een jongeling, om mijn buile! Want Kaïn zal zevenvoudig gewroken worden,
maar Lamech zeventigmaal zevenmaal.
Genesis 4 : 23-25

Ooit moest mijn vrouw een werkstuk maken over muziek in de Bijbel. Ik wees haar op de passage die vandaag voor ons ligt: het lied van Lamech; de eerste popsong in de Bijbel. Nou, ik zou het liever een hardrocksong noemen. Als Lamech de techniek van onze dagen zou hebben gehad dan werd het vast een gruntend gebral met jankende gitaren, veel drums en oorverdovende bas. Al zijn agressie bralt hij eruit, tegenover zijn vrouwen maar… vooral tegen God!

Flavius Josephus

De bekende militair en geschiedschrijver Flavius Josephus had blijkbaar meerdere bronnen ter beschikking die hem een iets uitgebreider verhaal verschaften over de geschiedenis van Kaïn en zijn nazaten. Ik geef het graag door met de kritische kanttekening dat de Bijbel deze details voor ons achterwege laat. Met name de achtergrond van Lamechs song tekent in dit fragment wel, waarom hij juist tegen zijn vrouwen dit lied of dit gedicht aanhief.
Na dan verscheiden landen doorgetrokken te hebben, zette hij zich met der woon neer in een plaats genaamd Naïs: waar hij veel kinderen teelde. Maar ’t was er zo ver af dat zijn  straf hem enigszins beter maakte, dat hij integendeel nog erger werd: hij gaf zich over aan allerlei wellusten, en pleegde ook geweld; hij roofde, om zich te verrijken, eens  anders goed; hij verzamelde booswichten en schelmen, waarover hij zich tot hoofd stelde; en hij voerde hen aan om allerhande misdaden en goddeloosheden te bedrijven.  Hij veranderde die eenvoudige manier van leven welke men in ’t begin onderhield, vond gewichten en maten uit, doende de 15 kunstgrepen en bedriegerij volgen op die gulhartigheid en oprechtheid, welke plaats had toen men van deze dingen niet wist.

Hij was de eerste die palen stelde om de landerijen te onderscheiden, en die een stad bouwde, welke hij naar de naam zijns oudsten zoons, Enos (Hanoch) noemde, en voorts met muren omringde, en met inwoners bevolkte.

Enos teelde Jered, Jared Malaleël, Malaleël Mathusala, en Mathusala Lamech, die bij zijn twee vrouwen Sella en Ada zeven en zeventig kinderen kreeg, waarvan een, genaamd Jobel, zoon van Ada, in hutten en tenten woonde, en een herdersleven leidde. Jubal, zijn broeder, was de uitvinder van muziek, snarenspel, en de luit. Thobel, zoon van Sella, overtrof alle de anderen in dapperheid en kracht, en was een groot krijgsman, waardoor hij zich verrijkte, en wellustig van zijn rijkdom leefde. Hij vond het eerst de kunst van smeden uit.
Lamech had ook één dochter, geheten Naama; en alzo hij in Goddelijke zaken onderwezen was, begreep hij gemakkelijk dat hij de straf van de moord, door Kaïn aan Abel begaan, zou moeten dragen; en hij gaf zulks zijn twee vrouwen te verstaan.

Voor ’t overige dompelden Kaïns nakomelingen zich terwijl Adam nog leefde in allerhande misdaden: zij vergenoegden zich niet met die van hun vaderen na te volgen, maar zij bedachten nieuwe. Men zag onder hen niet dan moorden en roverijen; en die hun handen niet in ’t bloed doopten, waren vol van hoogmoed en gierigheid.

Songwriter

Wat ik al verwachtte blijkt waar te zijn, de naam Lamech wordt in de wereld van muziek ook als merk gebruikt: het is een muzieklabel in Zweden 'Lamech Records'. De satanische pulp die daar wordt uitgegeven doet niet alleen een aanslag op je oren en maag – passend bij het gebral van Lamech – maar ook een aanslag op je ziel en gemoed. Enige tijd geleden sprak ik een jongen aan op de lugubere prent op zijn vieszwarte shirt. Het was een tekening met grafstenen en er boven in bloedrood de naam van de metalgroup Metallica. Heel zijn uiterlijk toonde dat hij deze muziek gaaf vond. Echt diep nadenken over de inhoud van de songs deed hij niet. Het was gewoon lekker ruig voor hem. De pulp die hij zo via zijn oren binnenkreeg en die zijn denken en doen bezoedelde nam hij niet serieus. Ik dacht nog dat het openlijk uitkomen voor deze muzieksmaak de laatste decennia explosief is toegenomen; maar ook het lied van Lamech is een openlijke slag in het gezicht van God. De songwriter – was het misschien toch zijn zoon Jubal? – had weinig raffinement gebruikt. De song staat bol van lomp geweld, giftige agressie zelfs en tomeloze revanche. Er is de afgelopen zes eeuwen niet veel veranderd.

Leadsinger

Grof en banaal bralt Lamech de woorden van zijn song richting zijn publiek, zijn vrouwen. Flavius Josephus doet het nog af met dat hij zijn twee vrouwen in kennis wilde stellen van Gods doem over voorvader Kaïns daad. Maar ik denk dat het dieper gaat. Lamech is persoonlijk aansprakelijk voor dit lied; hoewel hij het misschien niet zelf heeft geschreven, is hij degene die de performance verzorgt. Hij is de leadzanger die de rest voorzingt. Het zou me niet verbazen als hij af en toe zijn publiek bij het lied betrok, dat wellicht half dronken gevoerd meezong. Wie vader Kaïn ooit zou vermoorden, zal zevenvoudig (volkomen) gewroken worden. Hoe kun je één leven zevenvoudig wreken? Dan moeten er naast de moordenaar nog zes sterven. Voor die doem stond God nog in, maar hoe wil leadzanger Lamech zich zeventig maal zevenmaal laten wreken? Is het Jezus niet die Petrus wijst op zeventig maal zevenmaal vergeven? "Ik ben niet gekomen om gediend te worden (te heersten en te verdoemen), maar om te dienen (en te behouden!)." Als Lamech deze woorden van Jezus had gehoord, had hij een walgend geluid gemaakt. En de rest van zijn volgelingen met hem. Even een vraag tussendoor: wat voor leadzanger zijn wij in ons gezin, onze kerkelijke gemeente?

Band & Backingvocals

Wie leadzanger is, heeft ook medezangers of backingvocals. Die volgen slaafs de leadzanger en brallen hem na en proberen met capriolen zelf ook in de picture te komen. Deze Lamech zingt zijn gezin voor en ik denk dat de hamerende deathmetal blacksmith Tubal-Kaïn een van zijn drummers zal zijn geweest. En schuin achter de leadzanger Lamech zie ik zijn dochter Naëma sensueel swingend in extase raken op de woorden van haar vader en op het ritme van de band. Haar lichaamstaal is meer dan duidelijk. Zij is de zinnelijke mascotte die de producer heeft ingezet om een flink publiek op te trommelen en te entertainen.

Producer

Want de band, de backingvocals en zelfs de leadzanger zijn slechts de uitvoerders van wat de producer bepaalt. En wie is deze producer? Lucifer en zijn crew. We kennen hem al van een paar hoofdstukken terug: "Is het niet dat God gezegd heeft…". En in het nieuwe testament horen we hen hun eigen lied zingen, als ze Jezus in het land van de Gergezenen tegenkomen. Ze brallen, ja krijsen: "Jezus, Gij Zone Gods! wat hebben wij met U te doen? Zijt Gij hier gekomen om ons te pijnigen voor den tijd?" (Mattheüs 8 : 28)  Ja, ze kruipen voor Hem: "En de onreine geesten, als zij Hem zagen, vielen voor Hem neder en riepen, zeggende: Gij zijt de Zone Gods!" (Markus 3:11).  Jezus verbood hen zelfs om dit openlijk uit te zingen! Want achter al die grove, brallende en gruntende dodelijk-metaal muziek zit één grote siddering voor de Jongste dag van onze Heere Jezus Christus! Luister maar wat Jacobus in hoofdstuk 2 vers 19 van zijn zendbrief schrijft: "Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen." 
 

Newsong in concert

Toen God de Hof van Eden omvormde tot een Hof van Justitie en Adam op het matje werd geroepen vanwege diens zonde, wees hij luid beschuldigend naar zijn vrouw Eva. En toen Eva vervolgens werd ondervraagd, wees zij luid beschuldigend naar satan. Maar satan wees nergens naar. Hij moet breed grijnzend God in het gezicht hebben uitgelachen en meende dat hij God een hak had gezet. Hij bruiste van haat, zoals de toon in alle (black-, heavy- en death-)metalmuziek is.
Deze producer van hels geweld siddert bij het horen van Jezus' naam. Hij kokhalst als christenen bidden. Hij krijst de hel door, als hij ons psalmgezang hoort. Zo vol haat en afschuw is hij jegens de HEERE. Maar zijn siddering is het bewijs dat God móet bestaan! Anders zou satan niet zo sidderen!
 
En wat zingen wij? Welk lied komt er bovendrijven als we de naam van Jezus horen? Welke psalmregels schieten door je ziel, als de HEERE van Zich laat horen? Als we Zijn Woord lezen? Als we bidden? Kennen we al iets van de newsong, het lied van Mozes en van het Lam? (Exodus 15 en Openbaringen 15). Dat is ook een song die erin hakt, eeuwig en definitief: "Zingt den HEERE; want Hij is hogelijk verheven! Hij heeft het paard met zijn ruiter in de zee gestort!" (Exodus 15) en "Groot en wonderlijk zijn Uw werken, Heere, Gij almachtige God, rechtvaardig en waarachtig zijn Uw wegen, Gij Koning der heiligen! Wie zou U niet vrezen, Heere, en Uw Naam niet verheerlijken? Want Gij zijt alleen heilig; want alle volken zullen komen, en voor U aanbidden; want Uw oordelen zijn openbaar geworden" (Openbaringen 15). 
Naar dat laatste en eeuwigdurend slotconcert gaat het heen. Heb je al kaartjes voor dit concert? Welke plaats is er voor jou gereserveerd?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten