zaterdag 6 december 2014

Wilhelmus à Brakel – De Redelijke Godsdienst – Deel I, Hoofdstuk 41, het Heilig Avondmaal

Morgen begint de voorbereiding op het Heilig Avondmaal. Ooit vond ik een antiquarisch boekje, uitgegeven door Den Hertog met slechts het 41e hoofdstuk van Deel 1 van de Redelijke Godsdienst: "Praktijk van het Heilig Avondmaal in de voorbereiding, betrachting en nabetrachting." Al doorlezend, verdeelde ik het boek in stukjes die je dagelijks zou kunnen lezen, rondom het Avondmaal, te beginnen bij de zaterdag vóór de voorbereidingszondag en lopend tot de zaterdag ná de bediening van het Avondmaal. Het leek me een goede gewoonte om ook een week van nabetrachting in te voegen… Zo heb je ook in die week ná het Avondmaal nog een aantal zaken die je aandacht vragen en je doen terugdenken aan die bijzondere gemeenschapsoefening met de HEERE.
Ik weet dat de Redelijke Godsdienst wat ouwelijk is van taalgebruik, maar het is qua inhoud het overdenken waard. De vervulling van een langgekoesterde wens om die tekst met eigen woorden door te geven lijkt met deze blogsite binnen handbereik. Waarom zou ik nog langer wachten? Ik neem je dagelijks mee; de stukjes zijn niet allemaal even lang, dus soms kost het iets meer tijd. Maar het is het waar. Wat wat ik graag zou willen is, dat je mijn 'hertaling' slechts gebruikt om ook de eigenlijke tekst eens te lezen. Ik beoog geen perfecte hertaling, maar een met eigen woorden doorgeven van wat ik gelezen heb. Dus over de woordkeuze mogen we best van mening verschillen; als we de kern maar in het oog houden.

Als je via e-mail elke dag wilt bijblijven, geef je e-mail dan door, rechts in de balk naast de blogs, waar staat: "Geef me je e-mail, dan houd ik je op de hoogte van nieuwe Bijbelstudies".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten