donderdag 19 maart 2015

Ik heb het je gezegd!

Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat gij niet geërgerd wordt.
Zij zullen u uit de synagogen werpen;
ja, de ure komt, dat een iegelijk, die u zal doden, zal menen Gode een dienst te doen.
En deze dingen zullen zij u doen, omdat zij den Vader niet gekend hebben, noch Mij.
Maar deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat, wanneer de ure zal gekomen zijn,
gij dezelve moogt gedenken, dat Ik ze u gezegd heb;
doch deze dingen heb Ik u van het begin niet gezegd, omdat Ik bij ulieden was.
Johannes 16 : 1-4


In deze laatste twee lijdensweken wil ik graag stilstaan bij Johannes 16-18. Hier vertelt de Heere Jezus enkele dingen over Zijn achterliggende leven, maar vooral over de toekomst. Hoewel Hij eerst moet lijden, begint Hij met de toekomst daarachter. Vanuit enkele invalshoeken wil ik steeds een paar verzen tegelijk overdenken. Er is dus veel meer over te zeggen; gebruik deze Bijbeloverdenkingen maar als een opstapje om zelf nog eens dieper te zoeken en te zien wat de HEERE daarmee zegt.

Jezus' tekst en uitleg

Gisteren had ik drie korte inleidingen over 1 Petrus 4 : 17-18 (zie vorige blog), die alle drie gingen over oordeel en verdrukking. Petrus bemoedigde de christenen van zijn dagen met die woorden, door hen te laten zien wat er voor hen in het verschiet lag. En hij liet hen ook zien – dat moest Asaf ook leren – hoe het met hun vervolgers zou aflopen. Dat spoorden hen er temidden van de verdrukking toe aan om Jezus' voorbeeld te volgen en voor de vijanden te bidden: "Vader, vergeef het hen…"
Petrus had dat onderwijs niet van zichzelf; ook hij had zulk onderwijs ontvangen, toen hij met de andere discipelen en Jezus in de zaal van het laatste Pascha was en Jezus juist over die vervolgingen tekst en uitleg ging geven. 
Daar doelt Jezus dan ook op als Hij zegt: "Deze dingen heb Ik u verteld…" Hij had er juist op dat moment een doel mee. Er stond nogal wat lijden en verwarring voor de deur bij de discipelen; opdat al die verwarrende en beangstigende dingen hen niet uit het lood zouden slaan, hen zouden overrompelen als iets onverwacht, vertelt Jezus in grote lijnen wat er staat te gebeuren.
Ik ben elke keer weer diep onder indruk van de rust die de Heere Jezus hier uitstraalt, terwijl het naderend oordeel heel dichtbij komt! Hij neemt als het ware de tijd; ook het Hogepriesterlijk gebed (in het volgende hoofdstuk) getuigt alles van rust om Zijn jongeren er goed van te doordringen. Hij weet wel dat ze lang niet alles zullen bevatten. Hij weet zelfs dat ze het op dit moment allemaal nog niet eens snappen. Maar die dingen zullen na Zijn opstanding stuk voor stuk op hun plek gaan vallen!
Zeg mij eens: welke god of godenzoon uit de zogenaamde wereldgodsdiensten heeft dit ooit gedaan? Wat een Vriend is onze Jezus, Die niet alleen in onze plaats wilde staan, maar vooraf in alle rust catechese geeft aan ons: opdat we niet 'geërgerd' zullen worden. "Dat is, daardoor als door een onverwachte zaak in uw geloof niet zoudt verzwakt, of wankelmoedig gemaakt worden", schrijven de kanttekenaren. Het is de HEERE dus wel degelijk te doen om geloofszekerheid en standvastigheid. Dat mogen predikers en mondchristenen die enkel over onzekerheid en twijfel van het geloof zich wel eens diep aantrekken!

Een godsdienstige blinde vlek

In het Oude Testament roept God herhaaldelijk tot Zijn volk dat ze maar beter kunnen stoppen met hun offers. Ze brengen wel offers, maar hun hart is er niet bij! Gevaarlijke realiteit, die in onze dagen ook overal te vinden is in de kerken. Mensen die vorm-christen zijn. Ze doen alles als een robot. En ze denken zo hun verplichting te hebben gedaan. Maar de HEERE roept: stop daar mee! Ik walg ervan!
Erger is het met mensen die gedreven actief zijn, maar God tegenwerken, hoewel ze er vast van overtuigd zijn dat ze God een plezier doen! Mensen als Paulus, die de gemeente vervolgen. Ja, dat is een kenmerkend voorbeeld. Maar niet minder worden deze mensen ook getekend door de discipelen die de moeders en kinderen wegjagen bij Jezus vandaan. Ze denken voor Jezus. Maar dat is bloedlink! Alsof Hij Zelf niet kan aangeven wat Hij prettig vindt. Anderen in de wegstaan, is niet minder erg dan Gods kinderen vervolgen! Er vallen zo vooral godsdienstige en psychische slachtoffers. Ze worden misschien niet zo gesignaleerd, omdat er geen bloed vloeit. Maar de schade is niet niet minder om.
Weliswaar waarschuwt de Heere Jezus ons voor dat soort mensen, maar de eerste motivatie voor dit onderwijs ligt vooral in het geruststellen. Hoewel het ingrijpend is als je zo wordt bestreden en vervolgd, maar… Ik heb het je nu alvast gezegd: wees niet verontrust of geschokt, want dit zal gebeuren, omdat jij op Mijn Naam vertrouwt. (Dit geldt natuurlijk niet als je wel Gods kind bent, maar in zonde valt en daardoor wordt bestreden!).
De oorzaak voor dit probleem zit het hierin: "omdat zij den Vader niet gekend hebben, noch Mij." Wat God werkelijk welbehagelijk is, is voor hen eigenlijk een blinde vlek.

Diep triest dus; je ziet mensen – net als Paulus – moord en doodslag briesend rondlopen, en Gods volk te vuur en te zwaard vervolgen. Maar… ze kennen God helemaal niet, laat staan Zijn eniggeboren Zoon! Als je het zo bekijkt, stimuleert dat om voor je vijanden te bidden: ze hebben een ziel te verliezen.
Nu het nog niet zover is: kruip eens een ogenblik in de huid van zo'n vervolgde en bedenk hoe het is om voor je vijanden te bidden. Of is bidden voor je vijanden misschien jouw of mijn blinde vlek?

Jezus' slechtnieuwsgesprek

Tegenwoordig worden slechtnieuwsgesprekken vrij bot en confronterend gevoerd. Ik las ergens dat managers dit soort gesprekken maar beter aanvallend kunnen inzetten om lastige vragen voor te zijn en mensen eigenlijk zo tot zwijgen te brengen. Als manager moet je voorkomen dat je in een verdedigende positie terechtkomt; dat is alleen maar lastig. Liefst niet teveel uitleg, maar feiten; en al helemaal geen emotie.
Jezus' slechtnieuwsgesprek is zo geheel anders. Zorgvuldig kiest Hij zijn woorden en toonzet ze zó dat ze blijven haken tot het moment waarop ze in herinnering komen bovendrijven. Dán zullen ze hun werk doen. Hij kent de draagbaarheidsfactor van Zijn jongeren en weet dat het nu niet zal landen.
Nog een ander aspect komt hierbij om de hoek kijken: het indachtigmaken. Wanneer het stof is neergedaald, zullen Zijn jongeren gaan nadenken, overdenken en redeneren. Dan zullen ze elkaar aanvullen met de informatie die Hij nu reeds heeft gegeven.
Werk de Heilige Geest eigenlijk niet net zo? Hoe moet Hij aan het werk gaan in jouw en mijn leven, wanneer we geen 'gereedschap' (geen Bijbelse woorden en beloften) kennen, geen Psalmvers kennen, om te troosten en te ondersteunen. Zie je hoe belangrijk het is om bezig te zijn in het Woord; dagelijks. Zo is er kennis en geloofservaring aan boord, wanneer er moeilijk tijden aanbreken. De Geest kan dan gebruikmaken van wat er reeds aan 'boord' is.
Als Jezus er niet meer is… dan is alles anders. Maar Hij is er toch altijd? Ja, door Zijn Geest. Maar dat betekent nog niet dat dan alles weer bij het oude is. En daarnaast is het zo dat de discipelen apostelen worden; hun taak als leerling verschuift naar die van leraar. Dan is je positie ander en moet je in staat zijn anderen te onderwijzen. Nu reeds, aan de vooravond van Jezus' lijden, rust Hij de Zijnen hiervoor uit. Zijn slechtnieuwsgesprek is geen afronding, maar een nieuw begin. Machtig mooi om in Zijn dienst te mogen arbeiden; zelfs als je wordt ontslagen, als je je laatste adem uitblaast, wordt je tot die eeuwige taak geroepen in Zijn koninkrijk: Hem grootmaken tot in alle eeuwigheid, met al de heiligen en de engelen, rondom de troon. Om in deze termen te blijven praten: dat is nog eens carrière-perspectief!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten