vrijdag 2 april 2021

Hij mijn schuld; ik Zijn goede geweten

Stille Week (5)

Hij mijn schuld; ik Zijn goede geweten (1)

Daarom kunnen we nu naar God toe komen met een eerlijk hart en vol vertrouwen dat Hij ons zal ontvangen. Want ons hart is schoongewassen door het bloed van Jezus. Daardoor hebben we nu een goed geweten. En ons lichaam is gewassen met zuiver water.
Hebreeën 10 : 22

Het is Goede Vrijdag. Er ligt een nacht van afkeuring en wantrouwen achter ons. In 2021, waarin het er verbaal heftig aan toeging om in de Tweede Kamer de waarheid boven tafel te krijgen over een zeer belastend zinnetje. Maar in de nacht voorafgaand aan de eerste Goede Vrijdag ging het er verbaal én fysiek heftig aan toe om de leugen boven tafel te krijgen, omdat men Jezus een ‘functie elders’ wenste.

Wat mij troost is dat mensen de waarheid heel ver kunnen wegstoppen achter afleidende woorden. Maar God kent ons hart, ons geweten; eenmaal gaan de boeken open: de gewetens!

Jezus werd openbaar onterecht veroordeeld. Pilatus heeft ‘en publique’ verklaard dat “deze Mens onschuldig is”. Toch zei hij: “Hier heb je Hem… ga maar en vermoord Hem maar.” Maar was het Pilatus wel die dit zei? Was Jezus slachtoffer van een noodlottige samenloop van omstandigheden? Was Hij überhaupt wel slachtoffer in passieve zin? Of was Hij Offerlam, heel bewust en doelgericht?

Godzijdank dat laatste! Hij ging naar het kruis met een goed geweten, maar boven Hem sloot zich drie uur lang de hemel. De Vader verbrak het contact, als stuurde Hij Zijn Zoon weg uit het paradijs. “In het zweet uws aanschijns…” “Met smart zult gij…” “Gij zult de dood sterven…”

“Mijn God, waarom verlaat Gij juist Mij?!” Ja, als er Eén onterecht werd beschuldigd en recht had om door Zijn Vader gehoord te worden, dan Hij! Als het ware stopte de Vader Zijn oren dicht, kneep Zijn ogen dicht en gaf diepduister getuigenis van Zijn afschuw van de zonde. Trof het de Romeinen? De Schriftgeleerden? De discipelen of de vrouwen die van verre stonden? Trof het jou? Mij? Nee, Hem!

Maar Jezus’ reine geweten kon de toorn van God met verve weerstaan én blussen! Mijn kwade geweten werd op Golgotha bevrijdt. Paulus jubelt in Galaten 2: “Want ik ben samen met Christus gekruisigd. Toch leef ik! Dat komt doordat niet meer mijn eigen (of oude) ‘ik’ leeft, maar Christus leeft in mij. (Lees hierover meer in Rom. 6:1-14). En zo lang ik nog in dit lichaam leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God. Want Hij houdt heel veel van mij en heeft Zijn leven voor mij geofferd.”

Dat Jezus Zíjn reine geweten aan mij wilde geven stemt mij diep en diep dankbaar. Als ik tot God kom, hoef ik niet bang te zijn om afgewezen te worden. Hoewel ik dagelijks zondig, leef ik van Zijn genade die maakt dat mijn hart mij niet meer veroordeelt.

Hij mijn schuld; ik Zijn goede geweten (2)

Daarom kunnen we nu naar God toe komen met een eerlijk hart en vol vertrouwen dat Hij ons zal ontvangen. Want ons hart is ­schoongewassen door het bloed van Jezus. Daardoor hebben we nu een goed geweten. En ons lichaam is gewassen met zuiver water.
Hebreeën 10 : 22


Daar moet ik nog wel wat meer over zeggen, omdat er veel onduidelijkheid over is ontstaan door preken en theologische visies die mij telkens weer op mijzelf terugwerpen. Juist deze tekst stelt deze onterechte visies aan de kaak! Wat heeft de kerk(dienst) jou geleerd over het naderen tot God?

Want ik doe toch nog elke dag zonden? Als je tot God gaat, ga je toch als zondaar? Moet je daar niet eerst iets aan doen, voordat je tot God nadert? Moet je niet een bepaalde gestalte aannemen, door je gebed helemaal in het stof kruipend te beginnen? Nee, want dat strijdt met de vrijmoedigheid die Hij geeft!

Waarop baseer ik het dat God mij wil ontvangen? Paulus zegt: “omdat ons hart is schoongewassen in het bloed van Jezus Christus”; ons geweten is vrij, ja ons lichaam zelfs is schoon, als wij wedergeboren zijn.

Wat modern! Zegt de SV dat ook? “Laat ons toegaan met een waarachtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs, onze harten gereinigd zijnde van het kwaad geweten en het lichaam gewassen zijnde met rein water”.

Maar ook de allerheiligste blijft toch zondaar en vijand van God? Nou, de Kant­tekeningen spreken toch echt over een “ongeveinsd, oprecht gemoed”. Als ze geloofden dat elk kind van God tóch vijand van God bleef, zouden ze wat anders hebben geschreven!

Maar… misschien bedoelen ze dat dat ooit bij in de heerlijkheid zo zal zijn? Nee, want als het over de reiniging van onze harten gaat, ons innerlijk dus, spreken ze over “onze zielen, of gedachten, wil en genegenheden” in het héden dus.

Moeten we niet eerst helemaal heilig zijn en goede werken doen? Nee, we worden zo volmaakt gereinigd door de “besprenging van het bloed van Christus” en we zijn “bevrijd van het kwade geweten”. Er wordt verwezen naar Hebr. 9:14 waar Paulus zegt dat onze harten door het bloed van Christus worden gereinigd van alle dode werken, om (vanaf) nu God te dienen!

Wat bedoelt Paulus met de reiniging van ons lichaam? Dat gaat over “onze uitwendige daden die door het lichaam geschieden”. Ziel en lichaam zijn nog steeds verbonden. In die situatie spreekt Paulus over dat we schoon­gewassen zijn! Hoe? “Door de werking van de Geest van Christus, die doorgaans door rein water wordt uitgebeeld”. Jezus had ons toch Zijn Geest beloofd? Zó kon Hij dieper in ons zijn.

Kom dus kinderlijk vrijmoedig tot de Vader. Kijk eens wat we zingen in het berijmde ‘Onze Vader’:
“Wij maken staat op Uw genâ. Ons hart, o God, Die alles ziet, veroordeelt ons in ’t naad'ren niet; het zegt, daar G’ op ons bidden let, gelovig Amen op ’t gebed!

1 opmerking:

  1. Dank je wel. Ik vind het zo mooi hoe je dit stukje afsluit. Met dat gebed. het past heel goed bij het hele bericht.

    BeantwoordenVerwijderen