donderdag 21 mei 2015

Hoe zit het met het preekconsent anno 2015?

"En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen. Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden."
Markus 16 : 15-16

Hoelang zullen ze colleges hebben gelopen bij de Heere Jezus, voordat ze werden weggestuurd om de mensen het Evangelie te preken? Zou het een jaar zijn? Hoe lang moet je eigenlijk bij Jezus op school, voordat je het Evangelie mag preken? Ik vraag me af hoe relevant een vier- of zesjarige universitaire opleiding is en hoe passend (of niet) dat bij het Koninkrijk der Hemelen is.

Preekconsent 1.0

In Markus 6 lezen we het volgende: "En Hij riep tot Zich de twaalven, en begon hen uit te zenden twee en twee, en gaf hun macht over de onreine geesten. […] En zo wie u niet zullen ontvangen, noch u horen, vertrekkende van daar, schudt het stof af, dat onder aan uw voeten is, hun tot een getuigenis. Voorwaar zeg Ik u: Het zal Sodom en Gomorra verdragelijker zijn in den dag des oordeels dan dezelve stad. En uitgegaan zijnde, predikten zij, dat zij zich zouden bekeren. En zij wierpen vele duivelen uit, en zalfden vele kranken met olie, en maakten hen gezond."
Hoe lang zal het geweest zijn na hun roeping? Wat hadden ze inmiddels opgestoken? We zitten nog maar in Markus 6, wanneer ze al worden weggezonden om te gaan preken. Jezus geeft ze – ik vermoed hooguit – al na een jaar preekconsent. Wisten ze toen alles al? Waren ze theologisch en vooral dogmatisch voldoende tot de tanden toe bewapend?
Het feit dat Jezus ze wegzendt betekent dat Hij ze voldoende had toegerust. En Hij gaf ze de bemoediging mee dat, wanneer de mensen niet luisteren zouden ze geen teleurstellende gevoelens moeten laten opkomen. Nee, Hij is Koning en Hem komt het oordeel toe. Sterker nog, Jezus zou in Zijn leven en sterven duidelijk laten zien dat Hij geen oordeel velde, maar het gewillig overgaf aan Hem (Zijn Vader) Die rechtvaardig oordeelt.
Preken maar, discipelen. Want het Koninkrijk der hemelen is nabij. Ze gingen en deden zoals hen bevolen was. De Meester was daar en Hij riep hen!

Preekconsent 2.0

Op een andere plaats (Lukas 10) lezen we over zeventig discipelen die door Jezus onder soortgelijke omstandigheden worden uitgezonden. Ook zij moeten preken. Ook zij ontvangen die bemoediging dat het succes van de preek niet afhangt van het zichtbare effect onder de toehoorders. Ze hadden niet de opdracht om mensen zo te bewerken dat die ook dwangmatig zouden gaan geloven. Zij waren geroepen om Gods stem te zijn, die hoorbaar tot mensen zou komen. Ze moesten Jezus' komst eigenlijk aankondigen. Het Koninkrijk er hemelen, zo abstract voor veel mensen, kwam nu niet, maar de Koning van dat Koninkrijk kwam er Zelf aan. Heel concreet en vatbaar voor alle toehoorders!
Ook deze gebeurtenis moet ergens rond diezelfde uitzending hebben plaatsgevonden als die uit Markus 6. En lees eens wat er dan staan, wanneer de zeventig discipelen terugkomen:
"En de zeventigen zijn wedergekeerd met blijdschap, zeggende: Heere, ook de duivelen zijn ons onderworpen, in Uw Naam. En Hij zeide tot hen: Ik zag den satan, als een bliksem, uit den hemel vallen. Ziet, Ik geve u de macht, om op slangen en schorpioenen te treden, en over alle kracht des vijands; en geen ding zal u enigszins beschadigen. Doch verblijdt u daarin niet, dat de geesten u onderworpen zijn; maar verblijdt u veel meer, dat uw namen geschreven zijn in de hemelen."
Geen sensatie, geen bewegelijke, expressieve en populaire woorden. Geen bijzondere extase over geestdrijverij, maar enkel het Woord zaaien. Want de Koning komt! De velden zijn wit om te oogsten. Bid dan de HEERE van de oogst dat Hij arbeiders uitzendt!

Preekconsent 2015.0

De afgelopen dagen las ik in het Reformatorische Dagblad: "Curatorium GerGem neemt maandag geen student aan", "Curatorium GerGem laat ook dinsdag geen student toe" en eindelijk op woensdag: "Curatorium GerGem laat student toe tot opleiding voor predikant". Het wordt de hier vlakbij wonende student Van Nieuw Amerongen. Ik zie hem regelmatig lopen op zondag, wanneer wij naar de Hersteld Hervormde gemeente in Stolwijk gaan, de kerk waar zijn vader toebehoort (weliswaar in een andere gemeente).
Tegelijk is er discussie in deze zelfde krant over een uitspraak van prof. Baars om gemeenten niet groter dan 500 leden te laten zijn. Direct zitten predikanten en voormannen van grote kerkgenootschappen met vooral heel weinig 'echte' predikanten er bovenop. Het straatje moet schoon. Dit nooit.
Staan deze berichten niet totaal haaks op Jezus bezorgde uitroep In Lukas 10 vers 2: "De oogst is wel groot, maar de arbeiders zijn weinige; daarom, bidt den Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote."
Legt Hij Zich neer bij het feit dat er niet veel arbeiders zijn? Immers, enkel Zijn discipelen konden worden uitgezonden en dat waren er twaalf (! let erop dat ook Judas daar bij hoorde) of ten hoogste zeventig! Zegt Hij "Kom, dan zal Ik jullie middels een snelcursus klaarstomen"? Wat moet je weten om door Jezus uitgezonden te worden anno 2015? Er volgt in Lukas 10 geen verder opleiding, maar Jezus stelt: "Gaat henen; ziet, Ik zend u als lammeren in het midden der wolven" 
Je moet Hem kennen, doordrongen zijn van het feit dat Hij eraan komt en dat alles – heel het wereldgebeuren – in Zijn hand ligt en dat alles stuwt naar die grote en doorluchtige dag, wanneer Hij zal komen en als Koning zal heersen, zelfs over de dood. Geen zoetsappig en psychisch verhaal, maar een keiharde realiteit. En of je dat nu in de geest van Johannes de Doper doet of in de geest van Jona, doe het!

Preekconsent 3.0

Ik vraag me in alle werkelijkheid af, de tekst van vandaag lezend, wat Jezus van het beleid van een curatorium vindt. Wat oordeelt Hij, wanneer Hij het beroepingswerk in onze kerken leest? Dat zijn waarachtig toch geen rare vragen? Zit er nog wel een drive achter, bij studenten en aankomend predikanten? Worden zij geacht op rethorische wijze een stuk theologie te verpakken tot een kunstwerk? Of mogen de toehoorders bij hen merken dat het hen om Jezus en Zijn Koninkrijk te doen is? Mogen de hoorders ook nog meer te horen krijgen dan een sluitend, dichtgetimmerd stuk dogmatiek of een sociaal praatje?
Vergeet niet dat aan onze dagtekst Jezus' verwijt voorafgaat dat zij zo vol ongelovigheid waren. Zij, de predikers van de toekomst, laten zich niet gezeggen door 'getuigen' die het met eigen oren hebben gehoord en eigen ogen hebben gezien. Wat moeten zij dan verwachten van hún toehoorders?
Predik het Evangelie; niet een stuk dorre wet of dogmatiek. Natuurlijk moet de preek in balans zijn en recht doen aan de gehele schrift. Natuurlijk moeten predikers studeren op het Woord. Maar ik vraag me werkelijk af hoeveel predikers gedreven de preekstoel opgaan? Is er niet heel veel 1-dimensionaal denken in kapstokpreken en een verondersteld ongeloof bij de gemeente voor de kansel?
Zeker, ik generaliseer. Maar ik vraag of je kritisch wil nadenken over deze twee vragen: is de preek van vandaag nog wel in overeenstemming met die van Jezus en Zijn jongeren? En is het preekconsent anno 2015 (dat zo hoogdrempelig is dat er een tekort aan predikanten alom is) wel in overeenstemming met het preekconsent dat Jezus afgaf, in Markus 6, in Lukas 10 en ook in Markus 16?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten