donderdag 10 september 2015

Jezus doopt ook

Jezus doopt… en Johannes doopte ook…


"Na dezen kwam Jezus en Zijn discipelen in het land van Judea, en onthield Zich aldaar met hen, en doopte. En Johannes doopte ook in Enon bij Salim, dewijl aldaar vele wateren waren; en zij kwamen daar, en werden gedoopt. Want Johannes was nog niet in de gevangenis geworpen."
Johannes 3 : 22-24

Dat Jezus door Johannes de Doper werd gedoopt weten we. We kunnen er ons, gevoelsmatig en ook dogmatisch, ook nog wel goed iets bij voorstellen. Hoewel… de doop van Johannes was de doop der bekering; niet de Heilige Doop zoals we die vandaag de dag kennen. Dat bedenkend vraag ik me af: hoe zal Jezus hebben gedoopt? Zal Hij ook iets hebben uitgelegd over de besnijdenis, of die nog steeds van kracht moest blijven? In ieder geval is dit iets, waar ik nog nooit dieper over heb nagedacht. Het zal in de komende verzen zelfs een vraagstuk worden onder de discipelen van Johannes. Laten we eens luisteren naar de verzen van vandaag.

Komen

Na dezen… Het gesprek met Nicodémus is geëindigd. Nicodémus is vertrokken in de nacht. Hoe zal hij die nachtelijke tocht door Jeruzalem hebben beleefd? En hoe zal Jezus hem hebben nagekeken? Toch moest Hij verder. Na dezen – na het gesprek met Nicodémus, maar ook na de tempelreiniging – kwam Jezus met Zijn discipelen in het land van Judea. Dat betekent: het omliggende land, rondom Jeruzalem. Hij verliet de stad van Zijn Vader en ook de stad van Zijn voorvader David. Hij trok Zich terug. Dächsel wijst erop dat Hij in de voorgaande geschiedenis Zijn Koninklijke waardigheid had getoond. De ijver van Gods Huis had Hem verteerd. In het gesprek met Nicodémus leerden we Hem kennen als de Grote Profeet. En nu? Hij verlaat dit werkgebied om Zijn werkterrein uit te breiden om er ook Zijn Priesterlijk werk bij te gaan tonen.

Dopen

Hij onthoudt Zich (verpoost) daar niet alleen, maar doopt er ook. Uit Johannes 4 : 2 blijkt dat niet Hij, maar Zijn discipelen dat dopen uitvoerden: "(Hoewel Jezus zelf niet doopte, maar Zijn discipelen)". Jezus preekt dus niet alleen, maar bekrachtigt die preken ook met het dopen van mensen die tot bekering komen. Johannes preekte vooral dat het Koninkrijk Gods nabij was gekomen. Maar wat zou Jezus preken? Dat het Koninkrijk nu eindelijk gekomen is? In Markus 1 : 14 lezen we dat Jezus preekte "het Evangelie van het Koninkrijk Gods." In de synagogen predikte Hij met theologische argumenten onderbouwd dat Hij de vervulling is van al de profetiën. Maar tegen het gewone volk en de buitenstaanders spreekt Hij over de deur die Hij gaat openen. Luister naar Zijn woorden in Mattheüs 4 : 17: "Van toen aan heeft Jezus begonnen te prediken en te zeggen: Bekeert u; want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen." Jezus predikt niets anders dan dat Johannes dat deed. En daarom ook doopt Hij zoals Johannes doopt: de doop der bekering.

Komen en gedoopt worden

Als Jezus in de synagogen preekt wordt Hij nogal eens uitgelachen of zelfs uitgeworpen. Juist binnen de 'kerk' ondervindt Hij zoveel tegenstand. Maar hier, in de velden buiten Jeruzalem is er geen opstand; ook lopen de mensen niet massaal weg. Nee, we lezen: "En ze kwamen en werden gedoopt!" Ze kwamen niet slechts uit nieuwsgierigheid luisteren naar deze 'nieuwe Rabbi', nee ze luisteren en bekeren zich. En als onderstreping van deze omkering werden ze gedoopt.
Er zijn nogal eens mensen die deze teksten misbruiken om de kinderdoop te ontkrachten en de geloofsdoop promoten. Maar… heb je goed gelezen? Ze werden gedoopt. Er staat niet 'ze lieten zich massal dopen nadat ze Jezus hadden aangenomen'. Het is maar een klein woordje 'werden', maar ik lees er dit in: Jezus zag de Heilige Geest, Die bij Zijn Eigen Doop was neergedaald, werken in deze mensen en riep ze bij Zich om hen te dopen. Deze doop zal – net als bij Johannes – gepaard zijn gegaan met een belijdenis en een heilig voornemen van nu voortaan anders te leven. Niet uit verdienste, maar uit dankbaarheid. Ergens ligt deze doop dichter bij ons Avondmaal dan bij de kinderdoop. Later zullen mensen zich bekeren met heel hun huis en zullen ook de kinderen in dat huisgezin worden gedoopt. Hier komen mensen tot Jezus om hun verknoeide levens aan Zijn voeten te leggen. Dat is wat?! Wat bieden ze daar nu eigenlijk aan Hem aan? Wat een waardeloos gedoe hebben ze van hun leven gemaakt. Een leven dat nog wel door God de Vader aan hen was gegeven! Zeg eens, zie je jezelf ook al gaan tot Jezus? Ook na ontvangen genade… dagelijkse bekering. En toch, ondanks dat, trots en rijk gezegend, dat je een Christen mag zijn; dat deze Verlosser en Middelaar de jouwe is en jij de Zijne!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten