vrijdag 10 april 2020

De impact van de zonde op de schepping

En de HEERE zeide: Ik zal den mens, dien Ik geschapen heb, verdelgen van den aardbodem, van den mens tot het vee, tot het kruipend gedierte, en tot het gevogelte des hemels toe; want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb. Maar Noach vond genade in de ogen des HEEREN.
Genesis 6 : 7-8 

De hele schepping zucht…
Was Noach een mens of een dier? Een rare vraag, maar het gaat erom dat we zien wat God hier doet. Natuurlijk was Noach een mens. Maar God neemt Zich voor om vanwege de zonde van de mensen ook de beesten te verdelgen. En direct bij het oordeel daagt de genade: er is iemand die genade krijgt. Niet een onnozel en willoos dier, maar een mens, die mede de oorzaak is van deze toorn van God.

God neemt Zich iets voor, als Hij kijk naar wat de mensen ervan hebben gemaakt. Met name de kinderen van Enos! Wat God Zich voorneemt blijft voor de mens wel geheim, maar het wordt kenbaar in de hemel. De engelen en ook Abel en de toen reeds overleden heiligen moeten hun adem hebben ingehouden. Wat gaat God nu doen? En hoe moet het dan met de belofte van de Messias?
Het is opmerkelijk dat Paulus de Messias Jezus Christus beschrijft als Iemand die 'het handschrift dat tegen ons was' uitwist; terwijl de Heere hier laat zien dat Hij de mens en de wilde en tamme dieren op de aardboden wil uitwissen. 
Eerder had God gezegd dat de mens zou sterven als hij van de verboden vrucht zou eten. Maar het gebeurde niet direct. Alsof God Zich beraamde op iets… Zich iets herinnerde vanuit de eeuwigheid, de Raad des Vredes. De mens nog genade liet vinden… maar genade is een uitgestelde rekening. Iets moet dat debet-saldo gaan dekken, wil niet de mens zelf tóch voor de kosten opdraaien. Jezus Christus ging dit debet saldo compleet crediteren, aflossen; ja, meer dan dat!
Er is momenteel veel te doen over de houding van Nederland over leningen aan erg getroffen landen in deze coronacrisis. Buffers zijn mooi, maar moeten ook weer aangezuiverd worden, wil niet de totale economie van Europa instorten. En sommige landen lijken een bodemloze put. Maar als je in Genesis 6 naar de mens sinds Genesis 3 kijkt, is hij ook een bodemloze put. God kan er een eeuwigheid aan genade ingooien maar je zult nooit 'plons' horen.
De zonde heeft de mens verticaal in schuld gezet bij God, maar horizontaal bij de schepping. Wat de slangen in de woestijn beten – toen het mopperende volk van Israël werd gestraft – ging absoluut dood. Een slang kan niet helpen; alleen verderven. Zo kon de mens zijn taak niet meer uitvoeren. En zijn opeengestapelde zelfverheffing en goddeloosheid nam de hele schepping ook mee in het oordeel.
Het ganse schepsel zucht, zingt Paulus over de eindtijd. Wij moesten goede rentmeesters zijn, de aarde bouwen (bewaren was er niet meer bij; zie Genesis 3). Maar het breekt ons bij de vingers af. 
Dát is overigens niet ons grootste probleem. We zijn omgeslagen in onze taak en buiten de aarde en haar geschapen ecologie uit! Dát is het probleem waar we vandaag tegenaan lopen. Het milieu in al haar geledingen is afhankelijk van de mens. Als de mens kapt en niet aanpoot loop je het grote risico dat gebieden kaal, droog en schraal worden. Als dieren om gewin bejaagd worden, loop je het risico dat soorten uitsterven. Die dieren zoeken óf hun heil elders uit angst, of keren zich tegen de mens die hen bedreigt. Als dat laatste het geval is, zeggen we: ja de mens moet hem wel uitroeien, want hij vormt een gevaar voor ons. Maar is dat zo?
Nu zou je verwachten dat de Heere de mens zou uitroeien omdat die een gevaar vormt voor de dieren. Maar dat gebeurt niet. Zelfs de dieren moeten mee in het oordeel. God heeft een grote afkeer gekregen van het gedrag van de mens. Ja, die nazaten van Enos met name! Zij verwierven zich een naam en buitten de schepping uit. De schepping zuchtte tóen al!
Wat als de hele schepping zou worden uitgeroeid? Ging de Heere dan opnieuw beginnen? Was de aarde opnieuw woest en ledig en zette een nieuw Genesis 1 zich in? Nou, het nieuwe begin dat de Heere hier maakt is anders. Kijk maar: Noach vond genade in Gods oog. God koos Noach uit, maar liet tegelijkertijd nog genadetijd voor de overige mensen over. Dat aspect moeten we niet uit het oog verliezen. Noach gaat bouwen én 120 jaar lang preken. Kijk maar in 2 Petrus 2 vers 4-5: "Want indien God de engelen, die gezondigd hebben, niet gespaard heeft, maar, die in de hel geworpen hebbende, overgegeven heeft aan de ketenen der duisternis, om tot het oordeel bewaard te worden; en de oude wereld niet heeft gespaard, maar Noach, den prediker der gerechtigheid, zijn achttal bewaard heeft, als Hij den zondvloed over de wereld der goddelozen heeft gebracht"
Zou de crisis van vandaag ons hierin ook iets willen leren? Laat ik het anders zeggen: Wil God ons wellicht door de crisis iets laten zien over ons wanbeleid, zodat we onze schuld belijden en ons bekeren, ook in ons handelen met de dieren en de schepping? Nee, ik ben geen milieuactivist. Maar ik denk dat veel mensen die niets met milieuactivisme hebben onjuist en uitbuitend met de schepping omgaan. Ga niet zeggen dat dat de oorzaak van de crisis niet is. Best mogelijk. Maar doe er wel iets mee, want het kan onmogelijk zo zijn dat we het luchtruim verzieken door snoepreisjes per vliegtuig voor een paar tientjes, vele hectaren bos kappen voor een wegwerpmaatschappij en talloze bergen electronisch afval wegstoppen in arme landen, zonder zelf deze milieu-boemerang een keer vol in ons leven terug te krijgen. De mens bouwt zich een stad Henoch ten koste van Gods schepping. Het blijft altijd nog Gods schepping…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten