vrijdag 25 juli 2014

Kritiek die op wederliefde uit is

"Jezus nu had Martha, en haar zuster, en Lazarus lief."
Johannes 11:5

Welk beeld heb jij van Martha? Dienen, dat tekent haar. Eén hoofdstuk verder lezen we dat Jezus in Bethanië kwam "en Martha diende". Deze geschiedenis speelt zich af in het huis van Simon de melaatse; daarom vermoeden veel uitleggers dat deze Simon de echtgenoot van Martha was. Het klinkt heel waarschijnlijk, maar de Bijbel zwijgt over de exacte details.
Inderdaad hebben we bij Martha al gauw het beeld van een sloofje. In Lukas 10 bivakkeert de Heere Jezus in het huis van Martha en Maria. Snibbig wijst Martha Maria – maar eigenlijk Jezus – terecht, omdat Maria maar zit niets te doen. Stellig is Jezus' reprimande: "Martha, Martha, gij bekommert en ontrust u over vele dingen; maar één ding is nodig…" Hij plaatst haar zelfs aan de negatieve kant, terwijl Hij Maria in bescherming lijkt te nemen door haar in een positief daglicht te stellen: "Doch Maria heeft het goede deel uitgekozen, hetwelk van haar niet zal weggenomen worden."

Het lijkt wel alsof Jezus haar hier neerzet als een onbekeerde, een vijandin van God en van Hemzelf! Vergeet daarbij echter niet, dat deze geschiedenis staat ná het gebeuren in Johannes 11!
Onze dagtekst vertelt: "Jezus had Martha… lief". Hier wordt zelfs de naam van Maria achterwege gelaten, om vooral ook het licht op Martha te laten vallen.
Martha heeft een ander karakter dan Maria. En vermoedelijk ook anders dan Lazarus. Goed mogelijk dat Martha de oudere zuster is. Altijd bedillerig, groot verantwoordelijkheidsgevoel. Zich niet afvragend of het wel écht haar taak is om te dienen. Als vanzelf verwachtend dat anderen dat ook wel zullen doen. En dus gepikeerd dat zus Maria haar prioriteiten op heel anderen dingen stelt. Herken je dat? 
Zus Mirjam was jegens Mozes ook zo'n bemoederende zus. Dat liep zelfs nog uit de hand toen zij al over de negentig was en zich negatief ging bemoeien met de vrouw van Mozes, terwijl haar broer al dik veertig jaar met Zippora was getrouwd! Zorgzaam en lief mens, hoor Mirjam, maar hier ging ze toch haar boekje te buiten. Zeker toen zij Mozes' gezag aan de kaak ging stellen. Voor oudere zussen is dat nogal eens een valkuil.

Dat regelen en bedisselen zien we ook in Johannes 11. Als Martha hoort dat Jezus in aantocht is, rent ze naar Hem toe, terwijl – let op – Maria rustig thuis blijft zitten! Eigenlijk roept Martha Jezus – zij het heel voorzichtig – op het matje: "Heere, waart Gij hier geweest, zo ware mijn broeder niet gestorven…" Vaderlijk geeft Jezus haar onderwijs over de opstanding der doden en over Zichzelf. Zwaargeladen zijn die woorden aan het adres van Martha: "Gelooft gij dat?" 
Het persoonlijk geloof moet het winnen van het geloof van allerlei algemene geestelijke waarheden. Het moet persoonlijk worden. Ben jij ook zo iemand die de Bijbel van kaft tot kaft gelooft? Natuurlijk! Geen haar op je hoofd die daaraan twijfelt. Natuurlijk is Jezus de Christus. Wat kun je verbolgen zijn over mensen die alles maar in twijfel trekken. Die kritische vragen stellen. Dat zijn de jonge zusjes en broertjes in de gemeente. Jij niet. Je gelooft alles al vanaf je jonge jaren. Het is je met de paplepel ingegoten. Maar… "Geloof jij het ook persóónlijk?" 
Twijfelt Jezus dan aan de oprechtheid van Martha? Hield zij niet van Hem en Hij dus niet van haar? Was zij een schijnchristen? Onze dagtekst vertelt gelukkig al in een vroeg stadium dat Jezus ook Martha liefhad. En Hij is erop uit om ook uit haar mond te horen: "Heere Gij weet alle dingen, Gij weet dat ik U liefheb". Dat opwekken van Lazarus was eigenlijk maar bijzaak! Begrijp je wat ik daarmee bedoel?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten