dinsdag 29 juli 2014

Christus' strategie

Toen zeide dan Jezus tot hen vrijuit: Lazarus is gestorven.

Johannes 11:14

Het is vandaag mijn verjaardag. Moet ik juist nu stilstaan bij zo'n tekst? Leven en dood liggen soms dichtbij elkaar. Onlangs gebeurde het in een doopdienst dat tevens moest worden stilgestaan bij het overlijden van een van onze gemeenteleden.
Op een feestdag kun je ook 'lege plaatsen' voelen in de kring van je geliefden. En… bij alle goede wensen ervaar je toch de betrekkelijkheid ervan. Het is goed om iemand gezondheid of – in deze tijd ook heel herkenbaar – een goede reis te wensen, maar je kunt die onmogelijk daadwerkelijk géven. Wat zal Jezus hebben gezegd tegen Lazarus, toen Hij hem voor de laatste keer sprak en afscheid nam? Hij wist dat Lazarus zou gaan sterven!

Sprak Jezus tot dit moment nog in gelijkenissen, nu spreekt Hij vrijuit. In het vorige hoofdstuk probeerden de farizeën Jezus een belijdenis te ontfultselen: "Indien Gij de Christus zijt, zeg het ons vrijuit."
En in hoofdstuk 16 vertelt Jezus: "Deze dingen heb Ik door gelijkenissen tot u gesproken; maar de ure komt, dat Ik niet meer door gelijkenissen tot u spreken zal, maar u vrijuit van den Vader zal verkondigen." De discipelen lijken iets te gaan begrijpen en zeggen: "Zie, nu spreekt Gij vrijuit, en zegt geen gelijkenis."
En nog twee hoofdstukken verder staat Jezus terecht en wordt beschuldigd. Terecht vraagt Hij Zijn beschuldigers: "Ik heb vrijuit gesproken tot de wereld; Ik heb allen tijd geleerd in de synagoge en in den tempel, waar de Joden van alle plaatsen samenkomen; en in het verborgen heb Ik niets gesproken. Wat ondervraagt gij Mij? Ondervraag degenen, die het gehoord hebben, wat Ik tot hen gesproken heb; zie, dezen weten, wat Ik gezegd heb."

Dat 'vrijuit' is een bijzonder woord. Het betekent 'openlijk', 'ondubbelzinnig', 'zonder verhulling'. Maar het kan ook betekenen: blij vertrouwen, goede moed, vrijpostigheid of verzekerdheid. Je ziet dat woord in die betekenis terug in Hebreeën 4:16 waar staat: "Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade". Die vrijmoedigheid zie je ook keer op keer in het boek Handelingen, als de apostelen in het openbaar optreden. Waar is die angst gebleven die ze rond Pasen hadden, waardoor ze achter gesloten deuren vergaderden? Verdwenen, door de werking van de Heilige Geest.

Tenslotte kan dit woord ook nog de betekenis hebben van 'het gedrag waardoor iemand opvalt en zich van publiciteit verzekert'. Op het eerste gehoor is dat een negatieve betekenis. Daar zit tactiek achter, strategie die pas op een onverwachts moment tot uiting komt. In die laatste betekenis wordt dit woord hier niet gebruikt, maar als je deze geschiedenis goed leest merk je wel dat dat hier gebeurt! 
Jezus handelt zó, om op een bijzondere manier van aandacht te zijn verzekert. Hij vraagt ook onze aandacht voor de essentie van Zijn werk en de glorie van Zijn Vader. Let allemaal goed op! En zie hoe goed Mijn Vader het met jullie zondaren voor heeft! 

Heb jij Gods strategie al door in jouw leven? Hij werkt toe naar die grote en doorluchtige dag van de wederkomst! Dan is Hij er zeker van dat Hij álle aandacht zal krijgen. Want álle knie zal zich voor Hem, voor Hem alleen, buigen. Het is alleen de vraag hóe?! In angstig afgrijzen of… in aanbidding. Maar verzekert ís Hij van aandacht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten