vrijdag 10 oktober 2014

Zal de Vader mij eren? Wat een wonder!

"Zo iemand Mij dient, die volge Mij; en waar Ik ben, aldaar zal ook Mijn dienaar zijn. En zo iemand Mij dient, de Vader zal hem eren."
Johannes 12 : 26

Als je zo wat verschillende Bijbelvertalingen naast elkaar legt, merk je kleine verschillen. Met name in het eerste deel van onze dagtekst. Ik zet ze voor je op een rijtje:

Statenvertaling26 Zo iemand Mij dient, die volge Mij; en waar Ik ben, aldaar zal ook Mijn dienaar zijn. En zo iemand Mij dient, de Vader zal hem eren.

Herziene Statenvertaling26 Als iemand Mij dient, laat hij Mij volgen, en waar Ik ben, daar zal ook Mijn dienaar zijn. En als iemand Mij dient, zal de Vader hem eren.

NBG-vertaling 195126 Indien iemand Mij wil dienen, hij volge Mij, en waar Ik ben, daar zal ook mijn dienaar zijn. Indien iemand Mij dienen wil, de Vader zal hem eren.


De Nieuwe Bijbelvertaling
26 Wie mij dient moet mij volgen: waar ik ben zal ook mijn dienaar zijn, en wie mij dient zal door de Vader geëerd worden.

Bij de Statenvertaling lijkt het nog een soort logisch gevolg: wie dient, volgt ook. Bij de Herziene Statenvertaling wordt het een advies. De NGB-vertaling zit daar gevoelsmatig tussenin. Maar de Nieuwe Bijbelvertaling maakt er een bevel van. Je zou het ook zo kunnen uitleggen in deze vertaling: Als je Christus wilt dienen, dan moet je Hem volgen… dán dien je Hem pas echt!
Dit is wel duidelijk: dienen en volgen horen onlosmakelijk bij elkaar in Jezus' optiek. Als je die los wilt maken, loop je het risico Hem niet begrepen te hebben en … Hem dus kwijt te zijn!

Dat volgen is ook 24/7 en overal… Begrijpelijk als dat je niet ligt, want dat zijn we sinds Genesis 3 totaal kwijt. Ons innerlijk, ons zondige hart, is zo gevormd dat het zelf de weg probeert te zoeken. Het irriteert zich eraan als anderen bepalen waar het heen moet gaan. Herken je dat?
Dat zei de Heere Jezus ook tegen Petrus (Joh. 21 : 18-19): "Toen gij jonger waart, gorddet gij uzelven, en wandeldet, alwaar gij wildet; maar wanneer gij zult oud geworden zijn, zo zult gij uw handen uitstrekken, en een ander zal u gorden, en brengen, waar gij niet wilt. En dit zeide Hij, betekenende, met hoedanigen dood hij God verheerlijken zou. En dit gesproken hebbende, zeide Hij tot hem: Volg Mij." Zie je wel waar Jezus mee eindigt: "Volg Mij". En Hij zegt het specifiek tegen Petrus, die niet graag volgzaam was, zo herinneren we hem ons nog uit de hof van Gethsémané.

Volgen is meer dan klakkeloos achter iemand aanlopen. Psalm 17 zingt: "Ik zet mijn schreden in Uw spoor". Dat is goed opletten waar de Heere precies Zijn voeten neerzet. Precies dáár zat ik ze ook neer…
Met het oog daarop zegt Jezus dan ook: "Waar Ik ben, daar zal ook Mijn dienaar zijn." Je bent geneigd om dan direct aan de hemel te denken, maar dat is hier niet in de eerste plaats aan de orde! Het gaat namelijk over het volgen op aarde. Wie volgt, bevindt zich precies op de plek, waar Hij is, Die hij volgt. Als dat niet meer zo is, ben je een verdwaald schaap. En wat een oponthoud kost dat! Daarom is het niet onbelangrijk om je af te vragen of je Jezus nog wel ervaart, bemerkt. Hem in het oog houden, is je ervan vergewissen dat je bij Hem in de buurt blijft en Hem dus volgt.
Als je achter je iPad of computer zit… merk je dan dat Hij bij je is? Als je op de fiets zit of in de auto en je beweegt je door het verkeer, ben je je dan bewust dat Hij bij je is. Als je… ja vul maar in. Wat je ook doet, doe het ter ere van God, zegt Paulus. Maar wij zijn vaak zo activistisch dat we vooral gericht zijn op wat wij willen gaan doen. Met dat doen wordt ook het volgen bedoeld. Alles! Ook dat, wat in het voorgaande vers stond: wie zijn leven verliest zal het behouden… Je leven verliezen is niet roekeloos tekeer gaan, maar bewust alles aan de kant zetten (zelfs je eigen eer) om Christus te dienen.

Dienaar… diaken staat er in het grieks. Als iemand Mij dien… Dat klinkt vreemd, niet? Immers, Jezus zei toch: "Ik ben niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen"? Hoe zit dat? Het was Christus' léven om de wil van Zijn hemelse Vader te doen. Dat was Zijn lust en Zijn leven!
Het woord dienen betekent heel veel; onder andere dit: "de belangen van een anderen zoeken te dienen" of "iemand iets verschaffen" of "aalmoezen geven en voorzien van voedsel of andere levensbehoeften". Hoewel wij Christus' belangen wel moeten zoeken te dienen, behoeven wij Hem geen aalmoezen of eten of levensbehoeften te geven, maar… "Zo gij ze aan één van Mijn minste broeders gegeven hebt, hebt gij ze Mij gegeven". 
Christus kwam niet naar de aarde om onderdanen voor Zichzelf te werven. Hij kwam om ze te werven voor Zijn Vader! Daarom zegt Hij ook dat, wie Christus dient, door de Vader zal worden geëerd. Die zal worden 'gehuldigd', gekroond. "Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in dien dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning liefgehad hebben." (2 Tim. 4:8).

Kun jij je dat nog voorstellen, als je Genesis 3 tot op het bot gelooft en recht overeind laat staan? Zo diep gevallen, zo vijandig tegenover de HEERE geboren en getogen. En dan zó'n perspectief?! Dan zie je hoe diep de liefde van de Vader moet zijn geweest, toen Hij Zijn eniggeboren Zoon naar onze aarde zond! Aangrijpend mooi vind ik het lied "How deep the Fathers love for us" van Philips, Craig & Dean:

How deep the Father's love for us
How vast beyond all measure
That He should give His only Son
And make a wretch His treasure

How great the pain of searing loss
The Father turns His face away
As wounds which mar the Chosen One
Bring many sons to glory
Behold the man upon His cross
My sin upon His shoulders
Ashamed, I hear my mocking voice
Call out among the scoffers
It was my sin that held Him there
Until it was accomplished

His dying breath has brought me life
I know that it is finished


I will not boast in anything
No gifts, no power, no wisdom
But I will boast in Jesus Christ

His death and resurrection
Why should I gain from His reward
I cannot give an answer
But this I know with all my heart
His wounds have paid my ransom


Why should I gain from His reward
I cannot give an answer
But this I know with all my heart
His wounds have paid my ransom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten