Hij heeft een veel machtiger plaats gekregen dan de engelen. Dat is omdat Hij veel belangrijker is dan zij. Want tegen geen één engel heeft God ooit gezegd: “Jij bent Mijn Zoon. Vanaf vandaag ben Ik Jouw Vader.” Maar wel tegen de Zoon. Tegen geen één engel heeft Hij ooit gezegd: “Ik zal jouw Vader zijn, en jij zal Mijn Zoon zijn.”
Hebreeën 1 : 4-5
Waar in de Statenvertaling wordt gesproken van een hogere 'Naam' die Christus zou hebben gekregen, hoger dan die van de engelen, daar vertaalt de Basisbijbel dat met 'plaats' of 'positie'. Dát is de lading die 'Naam' draagt in de Bijbel. In ons westers taalgebruik stelt een naam niet zoveel voor, of het moet zijn 'naam maken' dan gaat het om 'reputatie' of 'aanzien'; dat klopt dan weer wel.
Waarom worden de engelen hier opeens ingevoerd? Was er verschil van mening over hun positie of was er een wedijver gaande onder de Hebreeën over de belangrijkheid van de engelen?
Nou, de engelen worden ook wel ‘Gods zonen’ of 'kinderen Gods' genoemd. Het moet duidelijk zijn dat Christus écht God was en geen tussenwezen of een engel. De positie van Christus is van eeuwigheid af hoger en is dat tot in eeuwigheid. Wij moeten Hem dus niet bezien, zoals we engelen bezien. Hij is God en Hij zit aan Gods rechterhand. Daarmee bevindt Hij Zich in een positie boven de engelen.
Christus heeft niet alleen alle macht in hemel en op aarde, maar alles staat ook ten dienste van Hem. En tóch eist Hij die macht, dat bezit, niet voor Zichzelf op maar voor Zijn Vader.
En dat tekent direct ook het verschil met de engelen: Jezus noemt God Zijn Vader en God de Vader noemt Jezus Zijn Zoon. Maar zo'n relatie is op geen enkele wijze aan de orde met wie ook van de engelen! Daarom moeten we van Jezus geen aartsengel of zo iets maken. Dat was een dwaling die probeerde om positie van Jezus af te snoepen. Maar daarmee werd ook de verlossing uitgehold en onvolwaardig gemaakt.
Kijk, God heeft iets dergelijks ook over Salomo gezegd en dat maakt het best wat ingewikkeld. “Híj (Salomo) zal voor Mij een tempel bouwen. Hij zal mijn zoon zijn en Ik zal zijn Vader zijn.” (1 Kron. 22:10).
Nee, Jezus' naam en positie stijgen daar ver bovenuit. En toch… en toch… Jezus verlaagt Zich om een onzer te worden. Sterker nog: Hij heeft ervoor gezorgd dat wij kinderen van God kunnen worden, waarvan Hij de Eerste is! Binnen die gelijkheid heeft Hij toch weer een aparte, verheven status. En allen die in Hem geloven zullen het daar hartelijk mee eens zijn. Ze zullen Hem eeuwig loven, omdat Hij dit gedaan heeft. Het is dus geen Naam die Hij opeist, maar die Hem van harte wordt gegeven. En weet je, de engelen doen daarin met ons mee!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten