dinsdag 8 december 2015

Het effect van een goed gerucht over Jezus

Eén van de drie vrouwen bij het graf was Johanna de vrouw van Chûsas (dezelfde waarschijnlijk als de hoveling in onze dagtekst). Er zijn aanwijzingen dat Chûsas en Johanna later in Rome Paulus' medearbeiders waren onder de romeinse namen Andrónikus en Júnias (Romeinen 16 : 7)


"Als Hij dan in Galilea kwam, ontvingen Hem de Galileërs, gezien hebbende al de dingen, die Hij te Jeruzalem op het feest gedaan had; want ook zij waren tot het feest gegaan.
Zo kwam dan Jezus wederom te Kana in Galilea, waar Hij het water wijn gemaakt had. En er was een zeker koninklijk hoveling, wiens zoon krank was, te Kapernaum.
Deze, gehoord hebbende, dat Jezus uit Judea in Galilea kwam, ging tot Hem…"
Johannes 45-47a

Gisteren zagen we dat Jezus Nazareth links liet liggen en die plek – waar men niet op Hem zat te wachten – passeerde om naar Kana door te reizen. Die tocht heeft eenzelfde doel als de tocht naar Sichar. Jezus moest door Samaria gaan, maar Hij moest evenzeer hoognodig naar Kana gaan. Daar zaten mensen op Hem te wachten en het gerucht van Zijn komst was Hem al ver vooruit.

Een goed gerucht zorgt voor een goed ontvangst

Zoals de vogels in de bomen met hun gezang de lof des Heeren verkondigen, zo is het ónze opdracht en zegenrijke levenstaak om een goed gerucht van onze Heere en Heiland te verspreiden. Tijdig en ontijdig; ik geef toe dat we vaker dan nodig eerst proberen in te schatten of het wel zin heeft!
De tussenstop die Jezus maakte in Sichar had nog een extra reden, naar het lijkt. Met deze tweedaagse vertraging van Zijn reis naar Kana, geeft Hij alle ruimte om door diverse Jeruzalem-gangers het gerucht van Zijn naderende komst (trouwens ook een doordenker voor ons, met betrekking tot Zijn naderende tweede komst!) voldoende te laten verspreiden.
En het zijn juist deze promoters die worden genoemd in vers 45: "de Galileërs, die al de dingen die Jezus in Jeruzalem op het feest had gedaan, hadden gezien; want zij waren ook op het feest van Pascha geweest." Deze ooggetuigen – en we laten hun diepere motieven even buiten beschouwing – worden nu ingeschakeld in een bijzonder proces, waar ze zelf, naar mijn gevoelen, nog nauwelijks zicht op hadden. Wat hun motieven ook waren (nieuwsgierigheid, zo je wilt), ze brengen met hun bericht van Jezus' komst, de gemoederen in beweging.
En… er ontstaat een warm ontvangst als Jezus uiteindelijk verschijnt. Laten we daar goed op letten! Zie de Bijbelstudie van gisteren.

Een goed gerucht zorgt voor een grotere oogst

De Bijbel zoomt in op één van die mensen die dit goede gerucht te horen krijgt. Hij was vrijwel zeker niet naar het feest geweest, want zijn zoon was doodziek; wellicht was hij ook niet eens welkom in Jeruzalem, omdat hij een maatje van Herodes was. Wie was deze mysterieuze man? De kanttekeningen wijzen voorzichtig op Chûsas, wiens vrouw Johanna één van de vrouwen was die Jezus volgden op Zijn tocht naar het kruis:
"Namelijk officier of heer, in dienst of uit het hof van den koning Herodes, welke sommigen menen dat Chuzas zou geweest zijn, de rentmeester van Herodes, wiens huisvrouw Johanna benevens andere vrouwen den Heere Christus dienden van haar goederen, Luk. 8:3, hetwelk ook het drie en vijftigste vers schijnt te bevestigen."
Hij maakte deel uit van de hofhouding van Herodes en was wellicht toen of later een geloofsbroeder van Menahem, die Christus ook aan de klauwen van satan had ontrooft. Deze laatste was een jeugdvriend van Herodes geweest; hij zal ook zeker geen lieverdje zijn geweest, maar als een moordenaar aan het kruis kan worden gered van de geestelijke dood, dan kan een maatje van een dictator als Herodes ook worden gered! Wat een troost voor allen die worstelen met zielen die onbereikbaar lijken voor het Evangelie en een God-loze weg begeren in te slaan.
De hoveling heeft een groot probleem én er moet iets in zijn leven zijn gebeurd. Hij heeft namelijk een doodzieke zoon én hij heeft gehoord van Jezus' komst. Blijkbaar was het gerucht vanuit Kana ook in Kapernaüm terechtgekomen (zo breed was het nieuws dus verbreid!). Dat was er de reden van dat hij de stoute schoenen aantrok en naar Kana afreisde. Wellicht had ook hij gehoord van het wonder dat Jezus daar vorig jaar had gedaan: water in wijn veranderen! Dat moet een ophef hebben gegeven; wellicht ook argwaan.
Deze officier of rentmeester van Herodes zat vast en zeker goed in de slappe was, maar zijn vermogen was blijkbaar niet toereikend om zijn zoon weer gezond te krijgen. Later zal ook zijn vrouw Johanna een vermogende vrouw blijken te zijn, die Jezus met haar vermogen diende. Ook zo'n mooie lijn, die we kunnen trekken naar ons bestaan van vandaag; zeker naar aanleiding van de preek van afgelopen zondag over "Gij zult niet stelen" (dat ook betekent dat we met ons goed en vermogen de groei en verdieping van Gods Koninkrijk bevorderen en onze zwakke en arme broeders en zusters bijstaan). En voor zo veel gij dit aan één van Jezus’ minste broeders of zuster hebt gedaan, hebt gij het gedaan aan Hem!
Welnu, deze stoere, rijke man, die eraan gewend was door slaven te worden bediend, komt nu in de gestalte van een bedelaar tot Jezus. Wellicht nog met een bepaalde hautaine houding, alsof hij Jezus kon bevelen, maar toch, hij was de grootste drempel van zijn hoogmoed over en ging! Want zijn zoon lag op sterven… Morgen zullen we dieper ingaan op wát hij wenst van Jezus en wat dat ons kan leren. Voor dit moment is het wonder van zijn komst tot Jezus een vrucht op de prediking van de mensen uit Kana: "De Meester komt eraan!" Ben jij ook zo'n prediker?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten