donderdag 1 augustus 2019

Mijn God – mijn vaders God

De HEERE is mijn Kracht en Lied, en Hij is mij tot een Heil geweest; deze is mijn God; daarom zal ik Hem een liefelijke woning maken; Hij is mijns vaders God, dies zal ik Hem verheffen! (Exodus 15 : 2)

Hoe begin je een lied, als je twee seconden eerder de vijanden die jou op bloedstollende wijze achterna jaagden hebt zien verdrinken? Misschien dat de eerste lichamen al aanspoelden op het strand en het angstige gehinnik van door de golven verzwolgen paarden in het woeste water werd versmoord.
De adrenaline giert nog door je lichaam. Mensen om je heen breken in huilen uit, niet zozeer bij het zien van de dood van hun vijanden, maar meer van de wegvallende angst. Zouden ze beseft hebben dat deze achtervolgers in één ruk de eeuwigheid werden ingeslingerd? Op datzelfde moment, dat de golven te lang de weg naar zuurstof hadden afgesneden, stonden ze voor Gods troon… te laat! Zouden de Israëlieten dat hebben bedacht?
En nog een ding: zouden ze Gods sterke hand hier wel écht duidelijk hebben gezien en ervaren? Als je het verdere van de geschiedenis bekijkt, schrik je hoe snel dat besef – als het er is geweest – is weggeëbd! Maar laten we het er voor dit moment op houden dat ze zich Gods hand realiseerden.

Ik zing een lied

Er had een preek kunnen klinken. Mozes had het volk om zich heen kunnen groeperen. Besef overigens dat hier op de oever honderdduizenden mensen om hem heen krioelden! Nog halfgek van angst of al dol en opgetogen over de afwending van het gevaar. Enorme commotie en emotie. Nee, geen preek.
Mozes is tachtig jaar, maar zijn stem zet met een blijkbaar donderend geluid een lied in en het volk (misschien moet ik dat opvatten als de mannen) zingen met hem mee: “Ik zal de HEERE zingen…”
Bedenk nog even dat daar honderdduizenden stemmen zich aan die van Mozes paren. Dat moet in de eerste plaats een bekend lied zijn geweest; althans een bekende melodie. Misschien dat Mozes het heeft voorgezongen en dat de mannen het nazongen en dat toen de vrouwen onder aanvoering van Mirjam in beweging kwamen en dansend en tamboerijnend het lied kracht bij zetten en een refrein, een herhaling, zongen. Dat moet me een samenzang zijn geweest?! Praktisch haast niet te realiseren, maar toch!

Hoe begin je een lied?

Nogmaals die vraag: hoe begin je een lied, onder die omstandigheden en na zulke ingrijpende wonderen? Mij verbaast het dan dat Mozes met ‘ik’ begint. In het Hebreeuws zie je dat iets minder goed, maar toch staat de ik-vorm wel vooraan de zin. Wij zouden toch liever op de manier van Hannah Lam zijn begonnen: “Zing de Heer’, want Hij is hoog verheven…” Dat lees je juist in vers 21: “Toen antwoordde Mirjam hunlieden: Zingt den HEERE, want Hij is hogelijk verheven, Hij heeft het paard met zijn ruiter in de zee gestort.”
Zing! Looft! God is groot! Dat soort dingen zou je verwachten, maar Mozes zet de mededeling dat hij de HEERE zal zingen; wat dacht je anders? De HEERE is wel een lied van aanbidding waard. De adrenaline ontlaadt zich in het lied dat door de mannen eenparig wordt mee­gezongen. Dat is nog eens wat anders dan 1600 mannen die in Katwijk het dak eraf zingen.
Die eerste woorden zijn overduidelijk de aanzet voor het refrein, al valt op dat Mirjam niet in de ik-vorm begint, maar met het gebiedende ‘Zingt!’ Misschien dat je de woorden van Mozes ook meer moet opvatten als een belijdenis… en dat brengt me bij de kern, waar ik het over wil hebben.

De Bron

Waar haalde Mozes de kracht vandaan om juist op dít moment een lied te gaan zingen? Dat is wat hij direct aan het begin zegt: “De HEERE is mijn Kracht en Lied!” Wat betekent dat? De Kanttekeningen lichten toe: “De HEERE is de materie van mijn lied”, of “Hij is het Die mij oorzaak gegeven heeft om Hem met lofzangen te prijzen.” Als de HEERE de materie van je lied is, betekent dat niet dat Hij de woorden van je lied is, maar dat Hij de inhoud vormt, waarom het lied draait. Dat komt dichter bij de tweede uitleg, dat Hij de oorzaak of het doel is van je lied. Kenmerken zich niet al de goede psalmen, gezangen en liederen door? Hoewel er ook veel zijn, waarbij de dichter of de zanger een prominente rol speelt.
Wij kennen die spreekwijze misschien niet zo, maar je komt zo iets vaker tegen in de Bijbel:
“Hij zeide dan: Ik zal U hartelijk liefhebben, HEERE, mijn Sterkte.” (Psalm 18:2)
“De HEERE is mijn Sterkte en Psalm; want Hij is mij tot Heil geweest.” (Psalm 118:14)
“Zie, God is mijn Heil, ik zal vertrouwen en niet vrezen; want de HEERE HEERE is mijn Sterkte en Psalm, en Hij is mij tot Heil geworden.” (Jesaja 12:2)

Hij is niet de Psalm zelf, maar Hij is als het ware de bron waaruit de componist of liedschrijver zijn inspiratie ontvangt. Woorden wellen op bij het overdenken van de HEERE.
Dat gebeurt mij vaak genoeg tijdens de preek, als ik moet orgelspelen. In de preek zitten diverse momenten waarop een lied komt bovendrijven dat ik dan zou kunnen gebruiken. Het helpt mensen ook, als ik dat doe, om de preek verdieping te geven en concreet te maken. Het is jammer dat er ook mensen zijn die daar allergisch van worden. Dat wordt nog een hele zit in de hemel, straks! Daar is God tot en met ons Lied en onze Psalm! Mensen snappen iets heel wezenlijks niet en ontnemen het ook aan hen die het wel snappen! Zo jammer!
En dat Hij Mozes’ Heil is, heeft te maken met wat Mozes aan de andere kant van de Rode Zee zei: “Doch Mozes zeide tot het volk: Vreest niet, staat vast en ziet het heil des HEEREN dat Hij heden aan ulieden doen zal; want de Egyptenaars die gij heden gezien hebt, zult gij niet weder zien in der eeuwigheid.” (Exodus 14:13). Ze zouden het heil van de HEERE te zien krijgen…ze zagen meer dan ze hadden kunnen bevroeden! God gáf niet allen heil, maar wás het ook!

Mijn God

Als de HEERE je Lied is, dan heb je woorden gekregen om Hem te bezingen. En let maar op: dat zal ook meer liefde tot Hem geven. Als je Hem bezingt, naar Wie je hart uitgaat, dan wordt de verbondenheid verstevigd. Dan spint de Heilige Geest de draden van liefde vanuit Gods Vaderhart om jouw hart en weer terug, vanuit jouw hart naar dat van God.
Dan zing je met Mozes mee: “Deze is mijn God!” Als was jij de enige die een liefdesband met de HEERE had. Alles valt weg en je verkeert onder vier ogen met Hem, die jouw hart geheel bezit. Zijn Geest leert je “Abba, lieve Vader” zeggen…Je kijkt steeds hoger tegen Hem op en tegelijkertijd wordt de afstand tussen jouw hart en dat van Hem steeds kleiner. Dit is het gaafste en liefste werk van de Heilige Geest.
In bepaalde groepen is men uit op extraordinaire spirituele ervaringen van de Geest, maar die verbleken bij dít intieme en specifieke werk van Hem! Zonde wordt iets heel vies en krenkends; wezensvreemd aan deze relatie. Op dat moment houd je het voor onmogelijk dat je ooit zou zondigen; hoe zou je het in je hoofd halen! De praktijk een paar momenten later mag anders zijn, maar dít is wat je op dat moment duidelijk voelt. Alles valt weg en is irrelevant.
En… zo iets gun je iedereen. Want je kunt Hem niet voor jezelf houden. Dat hoeft ook helemaal niet. De HEERE is God…Hij kan er voor 100% voor jou zijn en tegelijk ook voor 100% voor anderen. Dat doet je duizelen, nietwaar? Daarin laat de HEERE iets voelen van Zijn alomtegenwoordigheid en almacht. Hij is niet beperkt; jij en ik wel, maar Hij niet. Wat een God!

God van mijn vaderen

De diepten in God openen zich in rap tempo. Hij is niet alleen alomtegenwoordig (overal tegelijk volledig aanwezig) en alwetend (van alles op de hoogte; sterker nog: Hij houdt ons aller leven in Zijn Vaderhand!). Hij is ook de onveranderlijke (de eeuwen door hetzelfde en merkbaar aanwezig).
Mozes bezingt Hem als ‘mijns vaders God’. Nou ben ik niet zo gecharmeerd van mensen die spreken over de HEERE Die in het leven van vader of opa, moeder of oma heeft gesproken… Met het geloof van je voorouders kun je niet zalig worden.
Maar ik geloof dat Mozes hier juist het wonder bezingt dat God nu zijn God is en Dezelfde is als de God van zijn vader(en). Het is geweldig mooi als je ziet dat de HEERE door de geslachten heen werkt. Genade is geen erfgoed, maar toch heeft Gods werk wel generatieslang zeggingskracht.
Kijk maar wat Mozes erbij zingt: “Deze is mijn God; daarom zal ik Hem een liefelijke woning maken; Hij is mijns vaders God, dies zal ik Hem verheffen!” Dat is: Hij is mijn God, daarom zal ik Hem verheerlijken; Hij is de God van mijn vaderen, daarom zal ik hoog van Hem opgeven! Dat is Hij me waard!

Vragen

Krijg jij weleens spontaan woorden om God groot te maken? Vertel er eens over. Welke muziek helpt daarbij? Vertel eens hoe jij preken beleeft. En ken je ook het werk van de Heilige Geest vanuit vorige generaties naar jouw leven? Of ben je juist de eerste in jouw familie die in God gelooft? Deel dit wonder eens met elkaar.

1 opmerking:

  1. Wat een geweldige en ongecompliceerde spreukgooier die vreugde en geluk in mijn leven heeft teruggebracht !!! Geef dit getuigenis omdat ik zo gelukkig ben, ik wil Dr. ODION bedanken voor het geweldige dat Hij in mijn leven heeft gedaan, Hij bracht geluk terug in mijn leven, ik geloofde nooit in spreukenmakers totdat mijn leven uit elkaar viel toen mijn minnaar van 4 jaren besloten om ermee te stoppen bijna toen we wilden trouwen. Ik was zo emotioneel instabiel dat ik niets redelijker meer kon doen, na 2 maanden pijn voordat een oude vriend van me me voorstelde aan een spreuk online genaamd Dr ODION, dit was nadat ik was opgelicht door verschillende nep-spreuken casters. Ik maakte kennis met Dr. ODION, een echte spreukgieter. In minder dan 24 uur zag ik wonderen, mijn geliefde kwam naar me terug en mijn leven keerde terug net als een voltooide puzzel, en na 1 maand later trouwden we en het was net als een droom voor mij omdat ik dacht dat ik haar kwijt was voor altijd. Dank u Dr. ODION voor uw hulp, maar vooral uw eerlijkheid en snelle nauwkeurige resultaten. E-MAIL HEM VOOR HULP: (drodion60@yandex.com) of via zijn WhatsApp-nummer +2349060503921 hier zijn DE DINGEN die Dr. ODION OOK KAN genezen .. GONORREE, HIV / AIDS, LAGE SPERM TELLING, MENOPAUZE, ZWANGERSCHAPSPROBLEEM, KORT ZICHTPROBLEEM, Stroke. Neem vandaag nog contact met hem op en laat uw probleem oplossen.

    BeantwoordenVerwijderen