donderdag 16 mei 2019

De hemel is rood


Blijkbaar is die glazen zee ook heel belangrijk in dit visioen. Johannes tekent het in ieder geval wat uitgebreider op. Ze zee is rood. Een rode zee? Of omdat de hemel rood is? En is het morgen of avond? Dus: gaat de zon op of juist onder? Dat maakt nogal verschil!

Afgelopen weekend werd tijdens een bijeenkomst van Stichting Vrienden van dr. H.F. Kohlbrugge een niet meer te verkrijgen boek in heruitgave gepresenteerd: ‘De hemel is rood’ (uit 1961) van dr. W. Aalders.

Als tiener woonde hij een tijdje in Schoonhoven, omdat zijn vader predikant was in de Gereformeerde Kerk. Willem Aalders heeft heel veel apologetische boeken geschreven, waarvan er eentje dus is heruitgegeven vanwege de actualiteit ervan. Aalders liet een duidelijk profetisch geluid horen. Hij had ook gedegen bezwaren tegen het SoW-proces en de PKN!
De titel van het heruitgegeven boek intrigeerde me direct, al ken ik de inhoud nog niet. Juist met het oog op de kleur van de glazen zee moest ik er direct aan denken. Aalders voorzag een aantal ontwikkelingen in de wereld om ons heen, die hij beschreef; die blijken momenteel heel concreet te zijn.
Voor dr. W. Aalders was de titel ‘de hemel is rood’ een teken van hoop. Tijdens de bijeenkomst werd een one-liner uit zijn laatste boek Confiteor geciteerd: “Wanneer de hemel boven ons steeds donkerder wordt, is elke poging om te laten zien dat de hemel in het oosten boven Bethlehem en Jeruzalem rood gekleurd is, verantwoord.”

De glazen zee

Hoe zit het met de rode zee in Openbaringen 15? Allereerst zien we dat de zee ‘als van glas’ wordt uitgeschilderd. Dat betekent enerzijds zo glad als een spiegel, maar anderzijds helder en transparant. Wat wil dat zeggen?
Allereerst is het beeld van de zee, dat ook op andere plaatsen in Openbaringen wordt gebruikt, een beeld van de mensheid, de mensenzee. Die massa – die ons als massief en bedreigend kan overkomen – is voor God transparant. Hij kent ieders motieven en dat is stukken dieper dan wij de meest geliefden zullen kennen! Laat staan de verre onbekende.
De zee kent grilligheid. Is niet altijd zo spiegelglad! De Kanttekeningen vertellen: “Deze zee stelt de grote volkerenmassa voor die onder de bijgelovige regering van de antichrist staan, zoals de engel verklaart in ­Openbaringen 17 : 1 en 15. Die volkenmassa is als een zee die mensen voortdurend in bijgelovigheid laat spartelen en verdrinken en die probeert om de ware gelovigen daarin ook mee te trekken…”
Het is goed om je dat te realiseren anno 2019! Wat een veranderingen, bewegingen en hypes trekken je niet heel gemakkelijk mee. Je wordt er gek van. Nu eens is het zus, dan weer is het zo. De ene mening botst met de andere en elk mens die zich belangrijk vindt schreeuwt om aandacht en het gelijk! Laat je niet gek maken! De zee verdrinkt zichzelf. Maar gij zijt van Christus… dat is andere ‘koek’!
Daarnaast moet je verwonderd zijn over het feit dat hier het beeld van een strakke, glazen zee wordt beschreven. Er is blijkbaar rust… Is de zee moe of is het wat anders?

De zee is rood

De zee is niet alleen van glas, maar ook met vuur gemengd. Het is jammer dat Johannes er ons niet meer over vertelt. Er moet toch een reden zijn waarom die zee rood is? Is het omdat de hemel erboven rood kleurt? Ik hoop het.
Echter, als ik de Kanttekeningen lees, zie ik iets anders: de glazen zee is “…met vuur gemengd, vanwege hun wreedheid en blinde ijver in het vervolgen van Gods kinderen…” Het rood lijkt haast van bloed te kome. Een bloedrode zee, zoals het water in Egypte veranderde in bloed, bij de eerste plaag. Er staat in Exodus 7 dat Mozes in de morgenstond naar Farao moest gaan om die straf uit te voeren. Farao had nog kunnen denken dat het water er rood uitziet vanwege de opkomende zon. Maar hij was er natuurlijk snel achter dat het water even zeker in bloed was veranderd door de HEERE als het water in Kana door Jezus werd veranderd in wijn!
Het beeld van de rode zee is direct verbonden met de Rode Zee zelf, trouwens. Daarover zijn de Kanttekeningen ook helder: “Dit hele visioen ziet op de verlossing van de kinderen Israëls uit Egypte, evenals op de straf van Farao en zijn leger in de Rode Zee; tenslotte op de lofzang die Mozes met de kinderen Israëls heeft gezongen, toen zij op de oever van de Rode Zee stonden. Een lofzang voor de HEERE en Zijn verlossing en op de straf over de Egyptenaars. Dus moet deze glazen en met vuur gemengde zee met de Rode Zee worden vergeleken; de zee waarin de Egyptenaars zijn vergaan, maar waar doorheen de Israëlieten zijn verlost…”

De hemel is rood

Maar… is er dan helemaal niets positiefs te zeggen over die met vuur gemengde zee? Water en vuur laten zich toch helemaal niet mengen? Hoe zit dat?
In Numeri 21 moet Mozes een vurige slang maken en die op een paal monteren; vuur staat hier zowel voor de kleur van koper (dat schittert in het zonlicht) als voor het slangengif dat in je lichaam brandt. In Daniël 7 wordt gesproken over een vurige rivier, een bedding waardoor vuur stroomt; het vuur van Gods oordelen. In Zacharia 2 belooft de HEERE een vurige muur rond Jeruzalem te zijn; wie aan Jeruzalem komt brandt zijn vingers! Verderop in Openbaringen 9 gaat het over ruiters met vurige harnassen; dit is de kleur van vervolging.
Dus, hoewel het vuur in ons tekstgedeelte zeker het element van toorn en kwaad in zich draagt, kan het ook te maken hebben met de kleur rood. Welke kleur heeft water? Dat is lastig te zeggen. Kunstschilders hebben grote moeite om water en glas te schilderen. Hoe maak je iets zichtbaar dat geen eigen kleur heeft? Door de reflectie te schilderen: lichtval uit een raam of de gloed van een object. In ons geval de kleur van de zon? En was het hier zonsopgang of -ondergang?
Over een zon wordt helaas niet gerept en dus moeten we de rode kleur toch wijten aan het geweld van de volken en de toorn van God. Maar… de hemel wordt wel rood. Lees de Kanttekeningen: “De HEERE brengt Zijn gelovigen ondanks alles dwars door al dit aards gewoel en gevaar naar de oever van de zaligheid, zoals Mozes, onder de beschaduwing van de Engel van God, heeft gedaan met het volk Israël.” Wie is die Engel van God anders dan Jezus, Die met Zijn bloed (rood) Zijn volk vrijgekocht, om eeuwig bij Hem te wonen?! Zing maar mee uit volle borst: ’t Rechtvaardig volk zult Gij belonen, terwijl Gij, HEER’, hen overdekt, hun tot een veilig schild verstrekt. Gij zult goed­gunstig hen bekronen, ja, bij hen wonen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten