zaterdag 6 april 2019

Waar je zin in hebt!

Lijdenstijd 2019 - Bezinning XIV


Ik heb lust […] om Uw welbehagen te doen
Psalm 40 : 9a

Ja, de titel van deze overdenking lijkt op de voorgaande, maar het uitroepteken maakt de zin tot iets tegengestelds, cynisch. Als Jezus spreekt over het doen van de wil van Zijn Vader, dan is Hij daar helemaal verguld over. Er is niets heerlijkers dan dat.
Maar moet je eens opletten als Hij eerder in Johannes 6 vertelt over wat dat is, ‘de wil van God doen’; dat willen de Joden ook weleens doen. “Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem Dien Hij gezonden heeft.” Het doen van de wil (of de werken) van God heeft dus alles te maken met het geloof in de Messias!
Daarom willen de Joden een bewijs van Jezus’ Messiasschap. Het is op zijn minst merkwaardig dat zij met het voorbeeld van het manna komen! En Jezus gaat daar direct op in. Hij zet het manna – dat nota bene in de ark in het Heilige der Heilige wordt bewaard – neer als iets vergankelijks! Net als dat brood waarmee ze even daarvoor met 5000 anderen zijn gespijzigd. Zelfs van manna – hoewel ­wonderbrood uit de hemel – kreeg je na enige tijd weer honger!
“Maar zo is het niet met Mij! Het Brood van God dat is Hij Die uit den hemel neerdaalt en Die aan de wereld het leven geeft.” Ah, dat kennen ze wel; Hij spreekt over de Messias! Het manna was een soort illustratie van de Messias! Maar wat gebeurt er dan? Net zoals in de Hof van Gethsémané zegt Jezus ook hier openlijk: “Ik ben het! Ik ben het Brood des levens! Wie dát eet zal nooit meer honger kennen! Maar Ik heb jullie gezegd, dat jullie Mij wel hebben gezien, maar niet geloofd!” Ze halen hun neus op: “Waar je zin in hebt!”
Jezus lijkt op dat manna, las ik ergens. Het daalde ’s nachts neer. Het was als dauw (beeld van hemelse zegen). Het lag op de grond als fijn, teer en zuiver goed, zonder oneffenheid. Daarin ligt de link met het welbehagen van de Vader in Hem. Psalm 78 noemt het ‘het brood der engelen’. Zo keken engelen vol bewondering neer toen Hij neerdaalde. Ze bezongen Hem en waren begerig om Zijn werk te doorgronden. “Zou je voor dit Manna je neus ophalen?”

1 opmerking: