zaterdag 6 april 2019

Waar je zin in hebt

Lijdenstijd 2019 - Bezinning XIII


Ik heb lust […] om Uw welbehagen te doen
Psalm 40 : 9a


Vanmorgen schoot mij een belangrijke tekst in dit verband te binnen. Die woorden van Psalm 40, zo zagen we in de vorige overdenking, zijn weliswaar van de psalmist, maar zijn profetisch gezegd over de Messias, de Heere Jezus. Heel misschien vraag je je af: is dat geen inlegkunde?
Wel, de tekst die mij dus te binnen schoot is daar duidelijk over. Jezus zegt in Johannes 4:34 “Mijn spijs is, dat Ik doe den wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, en Zijn werk volbrenge.” Als iets ‘je eten en drinken’ is, dan is het net zo belangrijk als je eerste levensbehoefte. Je steekt er je eerste energie in om dát te realiseren: eten en drinken. Want als dat wegvalt, sterf je!
In Johannes 4 hadden de discipelen eten gehaald; onderwijl was Jezus met de Samaritaanse vrouw in gesprek geweest. “Rabbi, eet!” Maar Jezus negeerde dat eten. Hij stelde het op de tweede plaats. “Eérst het welbehagen van Hem doen, Die Mij heeft gestuurd! Ik ben hier niet om te eten, maar om zondaars te zoeken!” Zoek trouwens eens in het Johannesevangelie op die term ‘Die Mij gezonden heeft’; je zult versteld staan hoe vaak Jezus het daarover had! Zoals:
  • Want Ik ben uit den hemel nedergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar den wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft. En dit is de wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft, dat al wat Hij Mij gegeven heeft, Ik daaruit niet verlieze, maar hetzelve opwekke ten uitersten dage. En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage. (Joh. 6: 38-40)
  • Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke… (Joh. 6:44)
  • Mijn leer is Mijne niet, maar Desgenen, Die Mij gezonden heeft. (Joh. 7:16)
  • Ik moet werken de werken Desgenen, Die Mij gezonden heeft, zolang het dag is; de nacht komt, wanneer niemand werken kan. (Joh. 9:4)
Waar gaat jouw tijd en energie als eerste aan op? Wat is jouw levensdoel?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten