woensdag 17 april 2019

De ongerechtigheden van Jezus

Lijdenstijd 2019 - Bezinning XXI


Want kwaden, tot zonder getal toe, hebben mij omgeven; mijn ongerechtigheden hebben mij aangegrepen, dat ik niet heb kunnen zien; zij zijn menigvuldiger dan de haren mijns hoofds, en mijn hart heeft mij verlaten.
Psalm 40 : 13


Juist vanwege die gerechtigheid die breed uitgemeten wordt in de ‘grote gemeente’ raakt de hoofdpersoon in deze Psalm in de problemen. Je vraagt je af: over wie of Wie gaat het hier? Terecht trekken de Kanttekenaars hun wenkbrauwen op: “Als je dat ‘mijn ongerechtigheden’ interpreteert als ‘mijn zonden’, dan spreekt David hier natuurlijk over zichzelf en niet over de Heere Jezus. Want Die laatste is uiteraard het volmaakte Lam van God, Dat zónder zonde was. Hoewel het natuurlijk wel zo is dat Hij voor onze zonden als Borg heeft willen betalen! Lees daarover 2 Kor. 5:21; en over de straf die Hij heeft willen dragen Jes. 53:5, 6, 8, 10, 11.
Die eerste tekstverwijzing (2 Kor. 5:21): “Want Dien Die geen zonde
gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden ­rechtvaardigheid Gods in Hem.” Dat krijg je toch niet klein? Wat een diepte!
Nee, Jezus kon niet zeggen “Mijn ongerechtigheden hebben Mij aangegrepen”. Hoewel… Als we goed op ons laten inwerken wat Paulus in 2 Kor. 5 zegt, dan werd Jezus ‘tot zonde gemaakt’ voor (of in plaats van) ons. Hij bleef niet afstandelijk kijken naar mijn zonden, maar Hij maakte ze tot Zíjn zonden.
Toen Hij in Gethsémané, in de zaal van de Hogepriester, bij Pilatus en op Golgotha al die haat tegen Hem ervoer en boven zich de toorn van de Vader zag ontbranden toen kon Hij met recht die woorden uit onze tekst zeggen: “Want rampen, niet te tellen, hebben Mij overvallen; Mijn ongerechtigheden hebben mij bedolven, en Ik heb ze niet kunnen overzien. Het zijn er meer dan de haren op mijn hoofd! Ik heb alle hoop verloren.” (HSV & Basisbijbel).
Je denkt toch automatisch aan Jezus kreet: “Mijn God, Mijn God, waarom hebt U mij verlaten?” Zo diep vereenzelvigde Jezus Zich met mijn situatie! Hij nam mijn ongerechtigheden en ik kreeg Zijn gerechtigheid. Amazing Grace!

1 opmerking: