dinsdag 16 april 2019

Collectie voor een groot publiek

Lijdenstijd 2019 - Bezinning XX


Ik boodschap de gerechtigheid in de grote gemeente;
zie, mijn lippen bedwing ik niet; HEERE, Gij weet het.
Psalm 40 : 10


Onze tekst lijkt op Psalm 22: “Zo zal ik Uw Naam mijn broederen vertellen; in het midden der gemeente zal ik U prijzen (23). Van U zal mijn lof zijn in een grote gemeente; ik zal mijn geloften betalen in tegenwoordigheid dergenen, die Hem vrezen (26). De Kanttekeningen verwijzen naar Ps. 35:18 “Zo zal ik U loven in de grote gemeente; onder machtig veel volk zal ik U prijzen” en
Ps. 111:1: “HALLELUJAH. Ik zal den HEERE loven van ganser harte; in den raad en vergadering der oprechten.” Dat klinkt best massaal. Je zou zeggen: het kan niet groots genoeg. Iedereen moet het horen!
Maar er wordt ook verwezen naar teksten die meer inzoomen op wíe dat dan zijn. Hebreeën 2:11-12: “Want en Hij, Die heiligt, en zij, die geheiligd worden, zijn allen uit een; om welke oorzaak Hij Zich niet schaamt hen broeders te noemen. Zeggende: Ik zal Uw naam Mijn broederen verkondigen; in het midden der Gemeente zal Ik U lofzingen.”
En alsof het allemaal nog niet op kan, zoomt de Hebreeënbriefschrijver nog verder in: “Want waarlijk, Hij neemt de engelen niet aan, maar Hij neemt het zaad Abrahams aan. Waarom Hij in alles den broederen moest gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en een getrouw Hogepriester zou zijn, in de dingen, die bij God te doen waren, om de zonden des volks te verzoenen. Want in hetgeen Hij Zelf, verzocht zijnde, geleden heeft, kan Hij dengenen, die verzocht worden, te hulp komen.” Wat een publiek!
Onder die miljoenen had Hij ook mij op het oog. Hij schaamt Zich niet om mij Zijn ‘broeder’ te noemen, terwijl ik zo vaak me schaam om open en eerlijk voor Hem uit te komen. Hij heeft werkelijk álles gedaan wat er te doen was bij God om mijn zonden te verzoenen. Tot op de laatste druppel uit de beker van Gods toorn! En als klap op de vuurpijl: Hij wilde zó diep gaan om werkelijk een medelijdende Hogepriester te zijn. Mijn Lam en Koning!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten