vrijdag 15 maart 2019

Het wonder van de vrede met God

Lijdenstijd 2019 - Bezinning III

Gij, o HEERE mijn God, hebt Uw wonderen en
Uw gedachten aan ons vele gemaakt…
Psalm 40 : 6a


Het lijkt of ik achterstevoren door de Psalm ga. Ik ben echter begonnen bij de tekst die voor mij deze Psalm heeft geopend en tot iets onpeilbaar dieps heeft gemaakt. Vanuit die tekst ga ik nu een paar stappen – verzen – terug.
Dat plan van God om mensen te redden… hoe is dat gegaan? Al in mijn kinderjaren dacht ik na over de eeuwigheid en het onmetelijke daaraan maakte me altijd bang. Niet dat ik bang voor de HEERE was of voor de dood, maar de onbevattelijkheid van de eeuwigheid vond ik zó majestueus groot dat het me met angst vervulde.
In die tijd begreep ik ook dat God er al van eeuwigheid was. Hij bedacht – menselijk gesproken – het plan van de schepping. Ook had Hij Zich gebogen over de zondeval die de mens over zichzelf zou gaan afroepen. Dat daar de val van de duivel aan voorafging, realiseerde ik me nog niet zo. Maar wat gebeurde er na de val van de mens? In tegenstelling tot wat God deed bij de val van satan – hem eeuwig tot de hel veroordelen – reageerde de HEERE op de val van mens anders. Dat vond ik vreemd. Nu zou ik het ‘genade’ noemen.
In het Oude Testament vind ik er niet zoveel die daarover hebben nagedacht. In Psalm 40 kom ik er één tegen: David. Hij zingt over ‘wonderen’ en over ‘gedachten’ van God. De Kanttekeningen waarderen dat woord ‘gedachten’ als ‘gedachten des vredes’. Ze leggen een link met Jeremia 29 : 11, waar staat: “Want Ik weet de gedachten die Ik over u denk, spreekt de HEERE, gedachten des vredes en niet des kwaads, dat Ik u geve het einde en de verwachting.” Een amerikaanse Bijbel spreekt over ‘give you a future and a hope’. Gods reddingsplan is een plan van toekomst en hoop. Die bedreigende eeuwigheid – hoe weinig refo’s beseffen eigenlijk hoe angstaanjagend die is zónder God! – hoeft geen muur meer te zijn, maar mag een open deur naar de vrede met God zijn! David zingt dat God die gedachten ‘vele’ (groot) en bezingenswaardig maakte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten